לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

איך מוצאים חן בעיני ה'?

שאלה:

שלום כבוד הרב,
רציתי לשאול: פרשת בראשית הסתיימה במילים "ונח מצא חן בעיני ה". רציתי לשאול במה הוא מצא חן בעיני ה' במיוחד. השאלה כמובן רלוונטית כי אם מעוניינים גם כן למצוא חן בעיני ה צריך לדעת על מה לשים את הדגש. אם התורה מדגישה שהוא מצא חן בעיני ה' חשוב לדעת מה הוא עשה כדי למצוא חן בעיניו.

תודה רבה!!!

תשובה:

שלום וברכה

למעשה יש לי מאמר שלם על הנושא הזה, רק לצערי הוא אינו מוקלד ואיני יכול להעתיקו לכאן… הרעיון הכללי הוא כאשר נעיין מה זה בכלל למצוא חן, ומה הוא חן בכלל… חן הוא תמיד לשון מתנת חינם. כלומר לא בגלל סיבה מוגדרת, "סתם נשיאות חן", זה כמובן מעצים את שאלתך איך זוכים לכך… והתשובה בקצרה, היא שחן זה תמיד תוצאה של תחושת שייכות: "כה אמר ה' מצאה חן במדבר". כלומר ההחלטה של עם ישראל ללכת אחר ה' במדבר שממה יהיה מה שיהיה, מתוך תחושה שאנחנו עם ה' לחיים ולמוות, זו סיבה לנשיאות חן, אם אתם מרגישים שייכות גם ה' מרגיש שייכות אליכם. חז"ל אומרים חן מקום על יושביו, חן אשה על בעלה, מדוע? וכי בהכרח מדובר במקום טוב ונוח או אשה טובה במיוחד? לא! אבל כיון שזה המקום שלי, וכאן אני שייך, המקום מוצא חן בעיני, כיון שזו אשתי שלי חצי השני של נשמתי, היא מוצאת חן בעיני. ומידה כנגד מידה, כאשר אנחנו מרגישים שייכות אמיתית לה', גם הוא כביכול מרגיש כך אלינו ואנחנו מוצאים חן בעיניו.

זה על קצה המזלג.

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. שלו' לכבוד הרב,
    רציתי לשאול בבקשה האם האמרה "סר חינו" או "סר חינה" (שרק איני יודע אם מקורה בפסוקי התנ"ך או מה שעלמא אומרים) נוגעת בהבנה שיש והקדוש ברוך הוא פועל בלב האדם להסיר את חינו מאדם שמצא חן בעיניו קודם ועכשיו לא או שירד החן מהשלמות שמקודם וזה כחלק מהנהגת השכר והעונש של הבורא ברוך הוא ? או
    גם הקב"ה מסיר את החן בכדי לנתב את האדם למקומות אנשים וחפצים אחרים שיש לו מה לתקן מולם?(נדמה שכן הובן לי אם איני טועה מדברים שקראתי פעם בשם רבי אהרון ראטה זצוק"ל בספרו ובשם רבינו רבי נחמן מברסלב זצוק"ל זכותם יגן עלינו.)

    בברכה,

  2. אולי נסחתי זאת כך מפאת שכתוב "…כשרצית נתת בלבם לאהוב וכשרצית נתת בלבם לשנוא.."(מדרש רבה וישב פד,יח) אבל מצד שני נאמר "מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך" שזה בעצם מה שהרב כתב למעלה,
    אבל בבקשה עוד קודם רציתי להמשיך לשאול, ההסבר היפה שהרב נתן שהחן זה הרגשת שיי'כות לאשתו למקום ולמקח, זאת אומרת שזה לא משהו קבוע וזהו, אלא בהחלט ניתן להשתנות או להיבטל בהתאם לזכויות או החובות של האדם וכן עד כמה שמחזיק את אהבתו לכסות על כל הפשעים(נוגע יותר לאשתו) או שלא?

  3. בהחלט זה דבר שיכול להשתנות, אדם שחלילה סר מעל ה' וכבר לא מרגיש שייכות, גם חינו סר מעליו מידה כנגד מידה. וכן לגבי האשה, אנחנו מכירים אנשים שמתגרשים ואין לגביהם את הכלל של חן אשה על בעלה. הכל אנחנו מדברים עד כמה שיש תחושת שייכות.

  4. תודה רבה הרב על הדברים.
    הרב בבקשה עוד שאלה ברשותך,
    נגשתי למדרש רבה וישב ובפירוש "אור המדרש" על המדרש מאת הרב רוזנשטרוך שליט"א מביא הסבר על המימרא הנ"ל של ר' יהושע בן ביתוס בשם רבי יהודה בר סימון כשרציתי נתת בלבם לאהוב וכשרצית נתת בלבם לשנוא: "והרי הבחירה היא ביד האדם, ואיך הוא אומר כאן שהקב"ה התעה אותם למכור את יוסף, ועי' בפי' המשניות לרמב"ם ברכות פ"ט מ"ה שפירוש הפסוק (תהילים קיט,קכו) "עת לעשות לה' הפרו תורתך ", שבשעה ש"עת לעשות לה'" – שהוא בא להפרע ולהעניש את האדם, אז "הפרו תורתך" הקב"ה מזמן לו סיבות שיפר את התורה כדי שיבוא עליהם העונש במשפט, וזה הענין ארוך ורחוק עמוק עמוק מי ימצאנו, עיי'ש.(והוא הסתירה בין הידיעה והבחירה שכתב הרמב"ם שאי אפשר לעמוד עליו), וגם כאן היו השבטים צריכים להענש בירידה למצרים בעבור מה שאמר אברהם "במה אדע כי אירשנה", ולכן גלגל עליהם הקב"ה שיחטאו ויהיו ראויי'ם מצד המשפט לעונש זה. וממשיך ומביא שם שהטעם לכך הוא כמ"ש בגבורות ה' (פרק ה') להמהר"ל זצוק"ל זי"ע.
    ורציתי לשאול את הרב בכדי להבין את הדברים הנפלאים האלה גם ביחס למה שמובן מדברי רבי רבי יוחנן שמאז שניתנה תורה מפי עליון לא יצאו הרעות והטוב אלא זה לפי מעשיו של האדם? או שזה לא קושיה בכל זאת כי זה הנהגה ובחינה מסוימת ואחרת שנוהג בה השם יתברך?

  5. הנושא הזה אינו קשור כלל למה שאני כתבתי, הוא ענין אחר, שהקב"ה מזמן לאדם אפשרויות לחטוא, כמובן הוא עדיין בעל בחירה, אבל עצם ההזדמנות היא סוג של עונש. עכ"פ זה משהו ספציפי מחמת סיבה מסוימת ואינו נוגע לענינינו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל