שאלה:
שבוע טוב.
נסתפקתי האם מותר להחליף לתינוק בחדר שיש בו ספרי לימוד שהם בתוך ארון עם דלת שקופה [ויטרינה] האם הדבר מותר [לכאורה הדבר אסור משום דין ערווה בעששית]? וכן האם מותר להתלבש שם כי השו"ע כותב שאסור לגלות ערוותו מול ספר תורה, אולי יש לדייק שדוקא ספר תורה אבל ספרי קודש שהם לא בדרגת קדושה כמו ספר תורה מותר [ומה גם שהיום כל הספרים הם בכתיבה ממוחשבת]?
תשובה:
שלום רב
יש להמנע ולא לחתל ילדים מול ספרי קודש או אפילו נרות שבת, אמנם בשעת הדחק כשאין מקום אחר לחתל את התינוק מותר, (גם באופן זה יש להשתדל לחתל אותו באופן שהמקום המגולה של התינוק לא יהיה כנגד הספרים והנרות). דין זה גם באופן שיש דלתות זכוכית משום שכאמור ערוה בעששית אסורה.
מקורות
ואף שמעיקר הדין ערוה של קטן פחות מבן תשע שנים וקטנה פחות מבת שלוש שנים אין דינו כערוה גמורה מכל מקום מכיון שהטעם הוא משום בזוי מצווה כתבו הפוסקים שיש להחמיר ולא לחתל כנגד הספרים והנרות [ועיין במשנה ברורה סימן פ”א שכתב שלכתחילה יש להחמיר בצואה של קטן מבן שמונה ימים ואילך]. ממילא גם אם הספרים בארון זכוכית יש להחמיר, כיון שהזכוכית מועילה רק לדין הצואה אבל ערוה בעששית אסורה כמבואר בשו"ע סי' עה סעי' ה.
עיין בשו”ת אבני ישפה ח”א סי”א שכתב בשם הרי”ש אלישיב שליט”א שבמקום שאינו שעת הדחק ראוי להמנע מלחתל כנגד ספרי קודש ועיין בשו”ת משנה הלכות ח”ו סימן כ”ד ועיין בשו”ת מחה אליהו ח”א ס”ו שהאריך בעניין.
תודה רבה.
ואם הספרים הם בגובה של עשרה טפחים מהקרקע [היינו במדף הגבוהה] לכאורה יהיה מותר כיון שהם ברשות אחרת או שמא כיון שעדיין יש את העניין של ראיית הערווה אסור?
עדיין יש ענין של ראייה שגם מרשות אחרת יש ראשונים שאסרו, ראה המחלוקת בזה בהקדמת המשנה ברורה לסי' עט.
ואם יש ריח רע נודף , בכל מקרה אין להקל?
אם אפשר להמנע, כדאי מאוד.
ערווה בעששית לכאורה שייך רק לגבי בן אדם שאומר דברי קדושה מול הערווה בעששית, וכיוון שזה שקוף אסור לו לומר דברי תורה מול הערווה שהוא רואה דרך העששית.
אבל בספר תורה שנמצא מול ערווה בעששית מה שייך, הלא יש מחיצה מפסיקה ביניהם, ובספר תורה עצמה לא שייך הרהור כלל???
לא הבנתי מה זה שייך לדין הרהור?! הנושא הוא שכתוב ולא יראה בך ערות דבר וגם בעששית זה נראה עיי"ש
הכותב הבין שהטעם שאסרה התורה אפילו דרך עששית הוא משום הרהור ולכן הקשה שהרי אין הרהור אלא באדם ולא בספר.
אלא שזה לא נכון כיון שאדם ערום אסור לו להיות מול ספר תורה.
אכן זה מה שהסברתי. יישר כח.
עדיין לא הבנתי את התשובה.
עששית מן הדין יש לו דין מחיצה שחוצצת כגון בדין כלאים – שבת – בתפילה לישב לפניו, וכן צריך להיות לכאורה גם בספר תורה, ואת זה לא הבנתי עדיין.
כיון שהתורה נקטה לשון לא יראה לך, שהדבר תלוי בראייה, לא די במחיצה צריך שלא תראה הערוה בפני הספר תורה.
השאר תגובה