כיצד גדולי ישראל מורים על פתיחת תלמודי תורה??

שאלה:

שלום וברכה
אודה מראש שהשאלה טעונה מאד בפרט אצלי
בזמן האחרון רואים הבדל מהותי מאד בין "רבני ההשקפה" ל"רבני ההלכה"
בעוד הפוסקים אומרים שיש חובה הלכתית מנומקת להקשיב לכל הוראות משרד הבריאות ואף להחמיר בהם בכל עניני הנגיף (ר"א וייס מלאחרונה כמו"כ תשובות גרעק"א סימן לה או לג בעניין להעמיד שוטרים שיאכפו בזמן מגיפה) לפוסקים הללו אין מקורבים ואין אנשי חצר ואין משבקי"ם הם מתעסקים בשאלות רפואיות דבר יום ביומו שם דעתם מונחת וזה תחום מומחיותם
מאידך וסליחה על האורך אנו רואים שמה שמוגדר "גדוילי ישראל" ראשי ישיבות ורבנים גדולים שלדוגמא הערב הורו לפתוח את בתי הספר נגד הוראות משרד הבריאות
אני פשוט לא מבין, מלמדים אותנו בכל נושא הלכתי (מראות ממונות שלום בית שכנים) שחובה לגשת לפוסק וחס וחלילה לגשת לראש ישיבה פתאום בנושא כל כך מהותי וכל כך רגיש שמעורב בו ספק נפשות אף אחד לא מרים ראשו וזועק הרי ברור שחובה להקשיב לפוסקים בדבר הזה אני פשוט לא מצליח להבין
הלוואי הלוואי שתבינו אותי

תשובה:

שלום וברכה

אני חושב שיש לך טעות קטנה. אני לא חושב בשום אופן שאותם ראשי ישיבות גדולים שהזכרת מזלזלים בחומר הענין, וברור למעלה מכל ספק שגם לדעתם יש לשמור את כל ההנחיות באופן כללי. אבל שים לב לנקודת ההבדל, אותם ראשי ישיבה צריכים לקבל גם החלטות ציבוריות לא פשוטות, לא תמיד נכון לומר שימרו בקפדנות על כל הנחייה, צריך לזכור שהנזק הרוחני העצום מהסתובבות הזו של הילדים והנוער בבית במשך חודשים הוא דבר שיש בו נזק לאורך זמן לפעמים חסר תקנה. אינני יודע אישית להחליט בזה, אבל כאשר אנחנו רואים שמקומות מסחר כולם נפתחים, והפגנות מותר, יש תחושה שהכל נושא של מה חשוב ממה, זה לא שהכל אסור, יש סולם עדיפויות, וכאן על גדולי ישראל להכריע בהתאם לקביעה זו, מה סולם העדיפויות הנכון. אני שמח שלא עלי מוטל להחליט בזה, אבל זה לא נושא של שאלה הלכתית ספציפית או ידע רפואי ספציפי, הנתונים מאוד ברורים מבחינות אלו, הנושא כאן הוא לאור העובדה שהכל מבינים שיש סולם ערכים שקובע כאן את דרכי הפעולה, וחד משמעי לא כל עם ישראל בבית, אם כן, מה הוא סולם הערכים הנכון מבחינה יהודית ובאיזו צורה לשלב את הזהירות עם הצרכים החיוניים האחרים.

לכן, החשש שלך ברור, והוא קיים גם אצל גדולי ישראל, אבל כיוון החשיבה שלהם הגיוני ומקובל לחלוטין, הוא בעצם זהה לכיוון החשיבה של גורמי הרפואה והממשל בישראל, ההבדל הוא רק בסדרי העדיפויות…

שים לב לנקודה מגוחכת, גם המדינה שקלה לקבל את בקשת החרדים לפתוח תלמודי תורה, הבעיה היתה רק "אפלייה" בין בנים לבנות… שזה דבר שנוגד את ערכי הדמוקרטיה… לא תטריח אותי להסביר את הבדיחה…

שנדע רק טוב!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה כבוד הרב
    אבל אני שואל מבחינה הלכתית
    אם יש לי ילד קטן שאני מיטיב לחנך אותו בבית ויש לי קרוב משפחה בסיכון שאני מלווה אותו
    זה ממש סכנת נפשות
    אולי פשוט יטילו עלינו לחנך את הילדים היטב או להשתמש בזום או אלף ואחת פתרונות שאפשר במקום לריב עם כל העולם ולהרוג את הזקנים שלנו
    אני לא היחיד שמסתכן בזה יש אלפי חרדים שנחשפים להורים מבוגרים וזה סכנת נפשות

  2. הערת נקודה חשובה: ברור שמה שהם אמרו זו הוראה כללית ולא פרטנית, כלומר, מי שיש לו סיבה פרטנית שבשלה הוא אינו מעוניין לשלוח את הילדים, ישאיר אותם בבית, תמיד יש הוראות ציבוריות לכלל והוראות פרטיות לפרט, כל אדם לפי נתוניו האישיים. אין אלף ואחד פתרונות, אנשים לא מסוגלים לחנך טוב טוב בבית, וזום זו בעיה וגם פתרון די עלוב, לריב עם כל העולם זה לא תמיד נורא, ככל שיש בכך צורך, ולהרוג את הזקנים זו דמגוגיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל