לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

קידום תמ"א 38 בניגוד למיעוט שמתנגד

שאלה:

שלום רב!
רציתי לברר בבניין של 17 דיירים כאשר הרוב הניכר רוצים להרחיב את הבניין במסגרת תמ"א 38. האם ניתן לכוף דייר שבשום אופן לא רוצה לעשות כן. – {גם לא תמורת פיצוי כספי} . התנגדותו של הדייר יכולה/ ומפריע / לעכב את הבנייה וההרחבה?

תשובה:

שלום וברכה, 

לפי הלכה מותר לרוב לכפות על המיעוט עבור תכנית תמ"א 38, ואין בכך משום הפקעת ממון אלא חלוקת השותפות. ולכן אם רוב השכנים הסכימו לתכנית מותר להם לגשת לרשויות הממונים על כך כדי לקדם את התכנית.

בהצלחה.

מקורות:

ראה בעלון המשפט גיליון מספר 86 עמוד 6 מאמר רחב בנושא כפייה על מיעוט דיירים בתמ"א 38.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. ראיתי בעלון שהמקור לדין נמצא בס' קע"א ס' ה' שם מדובר על חלוקת שותפות שכל שותף מקבל חלקו והם נפרדים בתמ"א מדובר שכופים שותף לעשות בחלקו גם בלי רצונו לכאורה המקור לא שייך? מה המקור לכפיה של רוב או במקרה של תמ"א שתי שליש?

  2. בספר ועד הבית בהלכה הרחיב שם את דבריו וביאר שהגג שמפקיעים מהשכנים ונותנים ליזם זה לטובת חלוקת השותפות. וכשם שמותר לחלוק שותפות ולמכור אם יש הפסד במכירה עד חמישית. ולכן כאן האפשרות של ניצול השימוש ברכוש המשותף שסביב לבניין הוא על באופן שנותנים את הגג ליזם, ולכן אינו מוגדר כהפקעת רכוש אלא כניצול הזכויות. ראה שם את המאמר באורך.

  3. לא הבנתי הרי בתהליך התמ"א שוברים גם חלק מקירות הדירות כולל את הקיר של המתנגד וכן שוברים חלקים בחדר המדרגות, ואין זה רק נתינת שטח שלא בשימוש ליזם, אלא לקיחת חלק מכל שותף לצורך שיפור הנכס.
    וכשהשותף קנה דירתו לפני חוק התמ"א הרי יכול לטעון שלא על דעת כן השתתף, ואינו רוצה בזה, ומדוע שהרוב יוכל לכפותו?
    אמנם חשבתי שכיון שהתמ"א הוא לצורך חיזוק הבניין שרח"ל לא יקרוס ברעידת אדמה, הרי שלזה ודאי מחויבים השותפים כולם להצלת ממון השותפות. ואין אחד יכול לומר לא אכפת לי שממון השותפות יכלה.
    האם אני צודק בטענתי?
    בברכה,

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל