לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

פסיקה על חומר גלם

שאלה:

שלום לכבוד הרב!
קראתי בספר שמדבר על הלכות ריבית את הדבר הבא
"קניית חומר גלם בתנאי שהמוכר יתחיב לגמור את המלאכות ולספקו כשהוא מוגמר(כגון לפסוק עם נגר על ארון,עם חיט לחליפה וכו') מותרת גם אם החפץ הנדרש מחוסר 3 מלאכות ויותר ובלבד שאחריות האונסין תהיה על הקונה" ומיד בסעיף לאחר מכן כתוב:
"ובמציאות אין הקונה מוכן לקבל על עצמו אחריות אנסין הכוללת גם אחריות הקלקול ביד האומן,לפיכך אין תקנה אלא לשלם לו מראש רק על שווי חמרי הגלם בתנאי שישנם בידו ושאר המעות יתן לו בשעת מסירת החפץ המוגמר"

השאלה הראשונה שלי היא לגבי הסעיף הראשון:
1. הבנתי פחות או יותר מה זה אחריות אנסין אבל מה ההגיון שעומד מאחורי זה שהלקוח צריך לקחת עליו אחריות אנסין שגם עם אומן יפגום במוצר בתהליך היצור האחריות תהיה על הקונה? ואיך זה קשור לריבית? (זה השאיר אותי קצת מבולבל)

2.האם זה אומר שיהיה בעיה לרכוש נגיד מוצרים ממקום כמו "איקאה" שהרעיון הוא הרכבה עצמית שקונים נגיד מיטה בחלקים והקונה צריך להרכיב את המיטה בעצמו ואם הוא ירצה הוא יכול לשלם מראש על הזמנת מרכיב מ"איקאה" ? או שפשוט קודם צריך להזמין את המוצרים ורק לאחר שהמוצרים הגיעו הביתה אז להזמין מרכיב ולא להזמין מרכיב ולשלם על השירות הזה במעמד הקניה כשרוכשים את המיטה?
כלומר לעשות את זה בשני פעימות. (כך אני מבין מהסעיף השני בספר שקראתי בו)

תשובה:

שלום וברכה,

1. אם הקונה מקבל אחריות על המוצר נחשב שקנה את החומר גלם, וממילא אין כאן הלוואה אלא קנייה של החומרי גלם, וכאשר מוזיל לו אין איסור ריבת כיון שקנה חומרי גלם בזול ריבית. אבל אם הקונה לא מקבל אחריות והאחריות על המוכר, נמצא שהקונה לא קנה כלום, וממילא המעות שנתן למוכר הם הלוואה והמוכר יספק את המוצר בעוד זמן מה והספקת המוצר זה פירעון על ההלוואה, וכיון שערכה של הסחורה בעת שמספק אותה היא יותר מערך המעות שנתן הקונה יש כאן איסור ריבית דרך מקח.

2. קנייה מאיקאה זה לא הזנת ארון מנגר, לקוח שמזמין ארון לא קונה עצים אלא ארון מורכב, ולכן הקנייה נעשית רק בעת הרכבת הארון. אבל באיקאה הלקוח קונה את המוצר מפורק והקנייה מסתיימת בהזנת המוצר. איקאה נותנים שרות נוסף שמי שמעוניין  שירכיבו לו ישלם תוספת שכר עבור הרכת הרהיט. ויש כאן שתי עסקאות: 1. מול איקאה שקונה ארון מפורק. ב. שכירות פועלים – פועל שירכיב לו את הארון, ובמקרה כזה גם אם חסר שלושה מלאכות אין איסור ריבית.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תלוי אם חסר שלוש מלאכות או לא. ותלוי אם מוזיל לו במחיר, בתשובה רק ביארתי את הדברים מבלי להיכנס מתי מותר מתי אסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל