לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

דמי תיווך בעסקה של שכירות שהתגלגלה למכירה

שאלה:

שאלה מאוד חשובה, הסיפור היה כך: הייתי גר בעכו, ועברתי לישוב חרדי, חיפשתי דירה ואמרתי הדירה הראשונה לפי הנתונים שביקשתי אני נכנס בשכירות, אני נכנס, דיברתי עם אדם (שאינו מתווך) ואך אמר שיש לו דירה להציע לי בתנאי של 1000 ש"ח על התיווך, הסכמתי, ובאמת סגרתי על אותו מקום, ושילמתי לו במיידי 1800 ש"ח (טיפ של עוד 800 ש"ח) הוא הודה לי ביותר… עברו השנים – 6 במספר. ובעל הדירה נאות למכור את הדירה ואני קניתי… ששמע זאת המתווך הלא רשמי, הוא התקשר אלי לבקש דמי תיווך על המכירה. (שבזמנו בכלל לא הייתה על הפרק , כיון שהדירה לא הייתה למכירה)
הדבר התסיס אותי ביותר, על החוצפה לדרוש דבר כזה, בפרט שבכלל אינו מתווך ועוד שנתתי לו מעל ומעבר, אך בכל זאת אני רוצה לדעת מה רצון ה', והאם אני חייב לשלם לו דמי תיווך על המכירה של הנ"ל כשהוא בכלל לא קשור לנושא המכירה ועבר מאז 6 שנים.
תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

אין חובת תשלומי תיווך בעסקת שכירות שהתגלגלה למכירה. וכ"ש במקרה הנ"ל שבשעת שבעת התיווך הדירה לא הייתה עומדת למכירה שלא שייך כלל תשלום של תיווך.

לפי הלכה אין הבדל אם מדובר במתווך רשמי או במתווך לא רשמי.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ת שבט הלוי ח"י סימן רסח (ב) פסק גבי מתווך למטרת עסקה של שכירות, ובעת הפגישה בין השניים החליטו הצדדים לבצע עסקת מכירה ולא שכירות, שפטורים מתשלומי תיווך כלל. מאחר ומתווך דינו כסרסור, והסרסור נשלח לשכירות ולא למכירה, ואף שבסיבתו נגרם המכירה מ"מ לא התכוון המתווך לכך, אינו זכאי לתשלום תיווך, אולם יש להיטיב עימו, עכ"ד.

מבואר בדברי הרב שאם הפגישה עצמה שהפגיש המתווך גרמה למכירה אין המתווך זכאי לדמי תיווך, כ"ש במקרה הנ"ל שהדירה לא הייתה מיועדת למכירה ואחרי זמן רב הוצעה הדירה למכירה שאין שייכות לדמי תיווך כלל וכלל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל