לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

דיווח לעיריה על שכן שלוקח שטח ציבורי

שאלה:

יש לי שכן בקומת כניסה שתיחם חלק מהמדרכה ע"י ברזנט והרחיב את חצרו בשטח ציבורי, וזה בא על חשבון השטח שהילדים משחקים ליד הגינה (זה שטח שנוח ליסוע באופנים) האם מותר להתלונן על כך לעיריה? [אינני רוצה לדבר איתו ישירות כיון שזה עלול להביא לידי מריבה]
כמו"כ אותו שכן מחנה את רכבו במדרכה ליד פתח ביתו (אפילו שיש חניון מסודר) וזה לוקח מהילדים את השטח הנ"ל. האם לדווח על כך לעיריה זה נקרא מלשין או מוסר, או יש בזה איסור כל שהוא?

תשובה:

שלום וברכה,

שכן שתיחם שטח ששייך לרכוש המשותף ודאי שמותר להלשין עליו לעירייה אחרי התראה שמתרים בו, מאחר וגוזל את השותפים. 

תושב מספח שטח ציבורי של העירייה פעמים רבות אין היתר להלשין עליו כיון שזה מול העירייה ולא מול הציבור. אולם אם הסיפוח מפריע להולכי רגל או שהמקום הזה יותר נוח לילדים שגרים קרוב לשחק יותר מכל מקום אחר, דינו של השכן כמזיק את הרבים, ומותר להלשין עליו ובלבד שיתרו בו תחילה. ההתראה לא צריכה להיות פנים בפנים, אפשר לשלוח לו שליח, או לשלוח מכתב אנונימי.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב,
    אשמח אם תכולו להפנות למקורות המתירים לפנות לעירייה במקרה של גזל רכוש משותף,
    ומדוע אין חובה לפנות לדין תורה טרם פנייה לעירייה.

  2. אם לשכן שלוקח רכוש משותף יש לו טענה נגדית על כך שלוקח, יש לפנות לדין תורה. אבל אם אין לו שום טענה ומצהיר שעושה ללא רשות, על זה נאמר עביד איניש דינא לנפשיה, ויש להתרות בו תחילה ואח"כ יהיה מותר למסור אותו לרשויות, כמבואר בשו"ע סימן ד וסימן שפח סעיף יב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל