לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

גרם לקונה להגיע ממקום רחוק בטעות

שאלה:

בס"ד

שלום רב,

1. פרסמתי מודעה ביד2 של בלון גז 5 ק"ג.

2. התקשר אליי רוכש ושאל אם זה מתאים לגריל ביתי אמרתי שכן כי ראיתי כאלה בבתי קרקע בשכונה שלנו.

3. המודעה חדשה לא הספקתי לעדכן תמונה.

4. הרוכש הגיע מהר מאוד ומחיפה ובדיעבד התברר שטעיתי והבלון 12 ק"ג. שכחתי שזה 5 קוב גז ממלאים, התבלבלתי בין קוב לק"ג בעצם.

5. הרוכש טען שהוא לא יכול לרכוש כי הבלון אמור להיות במרפסת בקומות ובלון כזה אסור במרפסת רק בקרקע שזה ברור. הוא גם טען שזה לא יכנס לו בגריל ונראה לו גדול.

6. התנצלתי מאוד, הלו טרח מחיפה בשיא הבזק וביקש שאשמור לו גם על הבלון, השארתי לו מתנה אוזניית בלוטוס, הוא לא ביקש דבר.

7. שאלתי היא האם אני חייב לו בתשלום הנסיעה? כי נפלה טעות על ידי כנ"ל בסעיף 4.
מצד שני זה מתאים לגריל ואם היה אומר בטלפון למרפסת ישר הייתי אומר לא! כי אני יודע שזה אסור בלון כזה במרפסת קומות ולא תקני.

צר לי מאוד שהרוכש יצא מאוכזב ואף אני בתום לב אמרתי 5 ק"ג עד שנפל לי האסימון שאני מתבלבל בין קוב לק"ג בעקבות שיחה עם בעל מקצוע שאני מכיר.

אודה לך אם תעזור לי להבין האם אני חייב בדמי הנסיעה או לא? האם המתנה שנתתי לו בשווי 10-20₪ עוזרת לי?

בתפילה לדין אמת כרצונו יתברך.

אסף סנה

תשובה:

שלום וברכה,

אין עליך חובת תשלומי ואף לא הוצאות נסיעה שהוציא.

בהצלחה.

מקורות:

בשולחן ערוך סו"ס יד מובא שאם אמר לראובן לך למקום פלוני ואני יבוא אחריך ולבסוף הוא שהבטיח לא בא, ונמצא שראובן הגיע לחינם, חייב שמעון לשלם לו הוצאות הדרך שהוציא. אולם זה דווקא שהלה אמר לו תוציא הוצאות, אבל כאן שהוא לא אמר לו תגיע מחיפה, ויתכן שהוא לא ידע גר במקום רחוק, וגם שהקונה לא היה לו למהר אלא היה יכול לברר יותר – האם מדובר במרפסת או בחצר, וגם שהיה יכול לדרוש תמונה לפני שמגיע, לכן אין כאן הטעיה גמורה מצד המוכר. ועוד שרוב הפוסקים סוברים שאם הוציא הוצאות על פיו חיובו משום גרמי, ובגרמי בשוגג פטור. ולכן אינו חייב לשלם עבור הוצאות הדרך. וטוב עשה המוכר שפיצה אותו במשהו.  

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה רבה!

    אכן אם הקונה היה מבקש תמונה ומידות כפי שהסתכל ובחן בעצמו כשהגיע זה היה חוסך לנו את עוגמת הנפש.

    שכן המודעה הייתה חדשה והוא הצופה הראשון בה, משמע עקב וחיפש, והיה לו להמתין מעט לתמונה ולפחות לבקש ולשאול בדבר הפרטים שכתובים על הבלון גז עצמו.

    אני נוהג להעלות מודעה ובהמשך לעדכן תמונה, לפעמים המכר נמצא במחסן כבמקרה הזה או במקום אחר ולוקח מספר ימים לעדכן תמונה ובדרך כלל הקונים מבקשים תמיד.

    יש לציין שהקונה אף שילם לי ולקח את הבלון ולאחר מכן ברכב שלו התקשר ואמר תראה כתוב פה 12 ק"ג וזה גדול ולא יתאים לי… אז החזרתי לו את הכסף והתנצלתי בפניו.

    תזכו למצוות ולדין כרצונו יתברך!

  2. מה שכתב בפשיטות לפטור גרמי בשוגג זה אינו דאה"נ דכן דעת הש"ך אך דעת מרן בסימן סו לעיקר כדעת הרמב"ן דהוי דינא וחייב אף בשוגג ולדעת הרב פעלים והרב חי"דא לא אמרינן קים לי נגד מרן

  3. קשה לקבוע שלא אומרים קי"ל נגד מרן, שהרי רבו המקומות באו"ח וביו"ד שבני ספרד לא פוסקים כמרן השו"ע, וא"כ בדיני ממונות לא נוכל לקבוע את דעתו של מרן כדעה יחידה ומאחר ויש חולקים יוכל לומר קי"ל. מלבד זאת בחו"מ ובאבן העזר לכאורה שונה הכלל שקיבלו את דעת מרן, וזה יותר באו"ח ויו"ד. וצריך לבדוק את התשובות של הרב פעלים שכתב זאת האם זה כלל גורף או שהביא את זה במקום שהכריע כדעת מרן, שהרי הרב פעלים עצמו חולק על דינו של מרן בהרבה מקומות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל