לתרומות לחץ כאן

ברכה ראשונה בשותה כמה כוסות מים ויש הפרש זמן ביניהם

שאלה:

אני שותה כוס מים ומברך עליה… אך לאחר זמן מה אני רוצה עוד כוס מים, האם אני מברך עליה? זאת אומרת, כמה זמן צריך לעבור?

תשובה:

שלום וברכה,

כשאדם אכל/שתה, ולאחר זמן רוצה שוב לאכול/לשתות, אנחנו פוסקים שאינו תלוי בכמה זמן עבר משתיית הכוס הראשונה, אלא בהיסח הדעת או ביציאה מהבית (מ"ב קפ"ד ס"ק י"ז). כלומר, אם לא יצאתם מהבית, וכמו כן לא הסחתם דעת מהרצון לשתות עוד, לא מברכים על הכוס השניה. דבר זה מצוי כשאדם נמצא שעות רבות בבית, ודרכו לשתות כוס מים כל כמה זמן.

אולם יש ענין נוסף. שיעור עיכול בשתיה שמפקיע מהאדם את חיוב הברכה האחרונה הוא חצי שעה (כמו שכתב בכף החיים), ולכן אדם ששוהה יותר מחצי שעה בין כוס לכוס יפסיד את הברכה האחרונה של הכוס הראשון. על כן יש לברך ברכה אחרונה לאחר כל כוס שתיה. וכאן מתעוררת שאלה, האם הברכה האחרונה נחשבת היסח הדעת ושוב חייבים לברך על הכוס שתיה הבאה. רוב המוחלט של הפוסקים (מובאים בביאור הלכה סימן ק"צ ד"ה יברך- עיין בדברי השו"ע הרב וחיי אדם המובאים בבה"ל שם, וכן במחצית השקל ולבושי שרד על המג"א שם) סוברים שברכה אחרונה נחשבת היסח הדעת וצריך לברך ברכה ראשונה על הכוס ששותה לאחר מכן, מלבד הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל (יחוה דעת ח"ו סי' יא ועוד מקומות) שסובר שברכה אחרונה (מלבד ברכת המזון) לא נחשבת היסח הדעת.

הרוצה לצאת גם דעת הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל יתנהג באחד מהדרכים הבאות: א) כשמברך ברכה ראשונה, יגמור בדעתו שהברכה פוטרת רק עד הברכה האחרונה, או ב) יצא מהבית לתחת כיפת השמים. על ידי אחד מהפעולות האילו, גם לדעת הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל יצטרך שוב לברך ברכה ראשונה.

מקורות:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה, תשובה מאוד מפורטת ויסודית,
    השאלה היא: מה אם אני אדם ספורטאי ששותה מים בכמויות מאוד גדולות, ושותה מים לעתים תכופות מאוד, האם גם בכהאי גוונא – צריך לברך ברכה אחרונה אחרי כל שתיה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל