לתרומות לחץ כאן

שימוש בטאבלט של הבית ספר לצרכים אישיים

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים,
אני עובדת בשני מוסדות לימוד שונים. ממסוסד לימודים אחד קיבלתי טבלט לשם הוראה דרך הזום, האם אני יכולה להשתמש בו גם לשם הוראה במוסד האחר (אין בין המוסדות קשר)? האם אני יכולה להשתמש בטבלט לצרכים שאינם קשורים לעבודה? כששאלתי את המזכירה היא ענתה לי שלא (אני מניחה שהיא רצתה להיות רשמית כי השאלה נשלחה במייל והיא מזכירה חדשה…) תודה רבה וכל טוב.

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לך להשתמש לצרכים אישיים בטאבלט שהושאל לך לצורך למידה מרחוק, מאחר ואין דרך להקפיד בשימושים אחרים אחרי שהושאל לך לצורך מסוים. אולם אם הנהלת בית הספר אסרו שימושים אחרים לא ניתן להתיר. ולכן יש לשאול את המנהל הגבוה יותר שוב.

בהצלחה.

מקורות:

בשולחן ערוך סימן שנט סעיף א מבואר שמותר להשתמש החפצים של אחרים בסוגי דברים שאין דרך להקפיד. וברור ששימוש במחשב ללא רשות הוא גזל כיון שהדרך להקפיד. אולם אם המחשב הושאל לצורך מסוים מסתבר שהמשאיל לא מקפיד אם ישתמשו בו שימושים נוספים והרי דינו כדבר שאין דרך להקפיד. ולכן יש להקל בדבר אחרי שהושאל לך המחשב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ישנם ג' הגדרות במשתמש בשל חברו. א. שימוש בדבר שרגילות להקפיד ועל זה נאמר שואל שלא מדעת גזלן. ב. שימוש בחפץ שרגילות להקפיד, אלא שאם בעל החפץ היה יודע היה מסכים כיון שמדובר בחבר טוב, וכמעשה שהובא בגמרא באלו מציאות שאילו היה יודע מרי בר איסק שהחכמים רוצים לאכול ודאי היה מסכים, הסכמה זו נקראת הסכמה בכוח ולא בפועל, ובזה נחלקו התוספות והש"ך. ג. בדבר שאין רגילות להקפיד, כגון קיסם לחצוץ בו שיניו, הפוסקים כתבו להכין כוס תה [בעבר שהמחיר היה זול], על זה פסק השו"ע שמותר ומדת חסידות להתיר, ועל זה אין מחלוקת ש"ך ותוספות.

  2. החילוק ברור שבדבר שיש הסכמה לכולם מונח כאן הסכמה וכאילו יש כאן ידיעה. אבל דבר שמקפיד רק אם היה יודע שהידיד שלו רוצה היה מסכים, אין כאן הסכמה אלא אילו היה יודע היה מסכים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל