לתרומות לחץ כאן

חילול השם או חילול שבת

שאלה:

יש להסתפק באדם שמתהלך בעיר חילונית ובאזור שבני אדם רחוקים מתורה ומצוות (כגון תל אביב) ויוצא לטייל בשבת קודש, ולפתע מבחין שבכיסו מונח חפץ מוקצה, או שמתהלך במקום שאין עירוב, ויש לו בכיסו טישו וכדומה, וצריך להשליכם על הרצפה, אך מאידך אם ינקוט בהשלכת החפץ על הרצפה, הדבר יגרום לחילול השם למי שיסתכל עליו, שיטען כי החרדים זורקים דברים על הרצפה ואין להם דרך ארץ, וכבר היו מעשים מעולם. ותורף השאלה, האם חילול שבת (עכ"פ איסור דרבנן) נדחה מפני חילול השם.
ובכלל אשמח לדעת בכל נושא זה, כאשר ישנה הלכה שבעקבותיה יווצר חילול השם, מה גובר על מה, ומה הכללים בזה, ומה השקפת התורה בכל הנושא החשוב הזה.
תודה רבה לגאון שליט"א

תשובה:

שלום וברכה

חילול ה' פירושו שאדם נוהג שלא כפי ההלכה וגורם במעשיו ששם שמים יתחלל על ידו, ברור שאדם שנוהג על פי דין אינו צרי לחשוש שמא אדם שאינו נוהג כדין יחשוב שהוא לא בסדר פרימיטבי מלוכלך וכדומה. רק כמובן, אם יש מישהו שרואה אותו, יסביר לו את מעשיו, ואף שההסבר לא יתקבל על דעתו של האיש הנאור ההוא, לכך אינו צריך להיות אחראי.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. אני רק אוסיף שראיתי בספר פניני הלכה : מצא כסף או דברי מוקצה אחרים בכיס בגדו, כיוון שמן הסתם שכח אותם שם, לא נעשה בגדו בסיס לדבר האסור. אבל כדי שלא ימשיך להתהלך כשהמוקצה בכיסו, ישתדל לנער את המוקצה מבגדו. ואם הוא מתבייש לעשות זאת בפני הציבור, או שהוא חושש שדבר המוקצה יאבד שם, מותר לו להמשיך ללכת בבגדו עד שיגיע למקום שבו יוכל לנער את המוקצה בלא חשש הפסד או בושה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל