לתרומות לחץ כאן

חולה קורונה מי צריך להתרחק המזיק או שהניזק צריך להתרחק

שאלה:

על הניזק או על המזיק להרחיק עצמו?

זו בהחלט נטו שאלה השקפתית, אני לא נכנס ולא מעניין אותי מה יהיה בפועל במציאות
במקרה שלמזיק ולניזק יש רשות להלך פה על מי חובת ההרחקה?
אני ועוד אחד נמצאים על אי בודד ויש שם שני בתים נטושים, אני מתגורר בבית אחד והשני בבית אחד.
אני חולה במחלה קשה מדבקת ורוצה לצאת לטייל באי אך הדייר בבית השני טוען שאני יכול להזיק לו ולכן אני זה שצריך להישאר בבית והוא זה שצריך לטייל
מי צודק, ומי צריך להישאר בבית?
ומה הדין אם זה עשר חולים באותה מחלה מדבקת והם שרויים בבית אחד והבריא בבית השני וטענתם שבגלל שהם הרוב הם רוצים לצאת להתסובב באי אבל הבריא טוען שהזכות לצאת היא לו.

ומה ההשלכות לגבי הקורונה- לו יצוייר שאנחנו בעיר אחת וכל אנשי העיר חולי קורונה ורק אדם אחד בעיר שלנו הוא בקבוצת סיכון האם אנחנו אמורים לומר לו: אדוני הנכבד שב בביתך (ואנחנו נדאג לצרכיך) או שהוא לבדו יסתובב בעיר ואנחנו נשב בבית?

תשובה:

שלום וברכה,

המושג שהוזכר בגמרא 'על הניזק להרחיק את עצמו' נאמר רק במקרה שאדם עושה פעולה בתוך ביתו והפעולה גורמת נזק לשכן, שעל כך נחלקו חכמים ורבי יוסי האם על הניזק להרחיק את עצמו כיון שהמזיק עושה את הפעולה בתוך ביתו. אבל אדם שיוצר לרחוב ומזיק את הציבור ודאי שהמזיק צריך לכנוס רגליו ולא להזיק. השאלה שלך הייתה שייכת מה הדין אם חולה קורונה נמצא בביתו וגורם נזק לשכן שגר בסמוך לו, על יהיה מוטל להרחיק את עצמו. האם החולה צריך לצאת מביתו או השכן הבריא ילך למקום אחר כדי שלא ידבק ממנו. ולפי המבואר בשו"ע ובסמ"ע כיון שחולי שמדבק הוא דבר ישיר החולה יצטרך לצאת מביתו. 

ולכן גם עיר שלמה שכולם חולי קורונה, ויש אחד בריא יכול לחייב את כל העיר שלא לצאת מהבית כדי שהוא יוכל להסתובב בעיר כרצונו, מאחר והיציאה שלהם מזיקה אותו ואין להם רשות להזיק.

בהצלחה.

מקורות:

ראה גמרא ב"ב דף יח ע"ב במחלוקת רבי יוסי ורבנן בניזק להרחיק את עצמו. ושו"ע חו"מ סימן קנה סעיף לב ובסמ"ע שם שמבאר שאנו פוסקים שעל המזיק להרחיק את עצמו גם בעוזה בתוך ביתו, מלבד בנוטע אילן בתוך רשותו והשורשים פשטו לרשות חברו. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל