לתרומות לחץ כאן

אי תשלום בתח"צ

שאלה:

שלום ותודה מראש
רציתי לשאול
1 אם נסעתי בתח"צ בלא תשלום אם כונה אמיתית לשלם אח"כ והשתמשתי בשתי אוטובוסים שאם הייתי משלם היה לי מעבר של שעה וחצי האם אני צריך לשלם פעמיים
2אני מעל גיל 18 ופעם חבר שלי סידר לקבוצה גדולה ע"י עו"ד ש"לכאורה" שיקר ואמר שזה חוקי, ושינה לנו את הפרופיל לצעיר או משהו אחר האם אני חייב לשלם את ההפרש, וזה היה במשך שנה וקשה לחשבן כמה, וגם שלרוב זה היה באגד אבל גם ברכבת ובחברות אחרות שלא באזור ירושלים, מה לעשות?
3ראיתי שהתביעות בגין אי עמידה בלוח זמנים מותרות ע"פ דעת תורה, וא"כ לכאורה אפשר לקזז אם מה שאני חייב להם, ואפילו הם(רק אגד לא כולם) ירויחו יותר,
אלא שאולי אם אני לא תובע זה עדיין לא נחשב שהם חייבים לי, אבל אם הייתי תובע הייתי מרוייח אפילו כמה אלפים וא"כ אולי אני פטור
(אגב אם אני צודק בחלק 3, אז כמעט כולם פטורים לפחות בחברה שבאזור מגוריהם שממתינים הרבה פעמים, ובאגד על כל מקרה של איחור לא מוצדק וזה הרוב גם לדבריהם מקבלים 25 שקל לרב קו )
ויש לדון עוד בזה שחלק 3 לא נכון כי אולי את התביעות משלמת החברה עצמה(אני לא יודע) ומשום שאינה עושה את תפקידה כיאות אבל כשאני לא משלם אני גונב מהמדינה
תודה רבה אתם עוזרים לי מאד

תשובה:

שלום וברכה,

1. נסיעה ללא תשלום אסורה משום איסור גזל. אם נסע ללא תשלום בשני אוטובוסים תוך שעה וחצי [בירושלים שיש זכאות למעבר תוך שעה וחצי] חייב לשלם פעמיים למרות שאם היה משלם היה בעת הנסיעה היה משלם פעם אחת.

2. אם ההנחה שקיבלת היא שקרית חייבים להשיב את הגזל. אני לא יודע איך משיבים את הגזל במקרה שמבוגר נסע בכרטיס נוער, מאחר והמדינה מסבסדת יתכן והגזל מהמדינה ולא מהחברה. ולכן צריך להפנות את השאלה לחברה.

3. גם במקרים שמותר להגיש תביעה משפטית בגין איחורים אין הכוונה שהחברה חייבת פיצוי כספי עבור האיחור, אלא שפעמים שיש אפשרות לקנוס את החברה ולהטיל עליהם עונש כדי שלא יתרשלו במתן שרות. אבל לא הוגשה תביעה להם חיוב כספי וממילא אין אפשרות לקזז את החוב שחייבים לחברה.

בהצלחה.

מקורות:

1. הנחת מעבר או זכאות של חופשי חודשי ניתנת למי שמשלם מראש. אם לא שילם מראש לא יכול זכאי לזכאות של מעבר. וכן אם נסע במשך חודש ימים ללא תשלום, לא יוכל לרכוש כרטיס חופשי חודשי אלא עליו לשלם על כל נסיעה בפני עצמה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. למה אני חייב להחזיר יותר ממה שגזלתי? למה אני חייב בשתי נסיעות ואם הייתי משלם לפני הנסיעה אני חייב רק אחת? ואם זה היה ילד צריך לשלם כמבוגר כי שילם רק אח״כ?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל