לתרומות לחץ כאן

להשכיר דירה לקונה שלא סיים את התשלום

שאלה:

משכיר דירה שבהמשך מוכר את הדירה לשוכר… ורוצים שחצי הכסף ישולם כעת..והחצי השני בעוד חצי שנה. האם מותר למשכיר.מוכר לגבות חצי השכירות, כי בפועל רק חצי הדירה כבר נרכש, או אולי כל הדירה מכורה רק שתשלום על מחצית השני יהיה בהמשך.
מכיוון שמחיר הדירה לא ישתנה גם אם ערכו בשוק יעלה, מסתבר שכל הדירה כבר שייכת לקונה, ואם ישלם כעת חצי שכירות, זה "מריח" משכר המתנת מעות….ואם כן, האם יועיל כאן היתר עיסקה

תשובה:

שלום וברכה,

לפי תנאי החוזי מכירות שמצויים בימינו מותר למוכר לדרוש שכירות דירה מהקונה עד שישלים את כל התשלום. וראה במקורות בהרחבה.

בהצלחה.

מקורות:

בשולחן ערוך יו"ד סימן קעד סעיף ד מבואר שאם נתן מקצת מדמי המקח והמוכר הקנה ללוקח כשיעור מעותיו, שניהם אוכלים פירות. ולפ"ז קונה ששילם חצי מדמי הדירה והתנו שהקונה קונה את הדירה לפי ערך המעות, מותר למוכר להשכיר את מחצית הדירה שעדיין שייכת למוכר.

עוד מבואר שם בסעיף ה, שאם לא מקנה המוכר את הדירה עד שישלים את התשלום, וכשישלים את התשלום יחול המקח למפרע, לשניהם אסור לאכול פירות. למוכר אסור לאכול פירות שמא ישלים הלוקח את המקח ונמצא שהמקח חל למפרע והמוכר אכל את הפירות של הלוקח בגלל המתנת המעות. וללוקח אסור לאכול פירות שמא לא יסיים את התשלום ונמצא המעות שנתן הם מלווה ביד המוכר והלוקח אוכל פירות תמורת ההלוואה. ולפ"ז אם התנו שבסיום תשלום יקנה למפרע אסור להשכיר את הדירה לשום צד, אלא לצד שלישי.

בחוזים הרגילים יש תנאי שהעברת חזקה תהיה רק בסיום התשלום. ועל כן כל עוד שלא סיים את התשלום אין לקונה שום חלק בדירה, ולכן המוכר יכול לדרוש תשלום שכירות – תשלום מלא, מאחר וכל הדירה עדיין בחזקת המוכר. ובסיום התשלום רק אז נקנה לקונה ולא חל המקח למפרע. ולהיפך, אם המוכר נותן את הדירה לקונה בחינם יש שאלה של ריבית, מאחר והכסף שביד המוכר הם מעות הלוואה עד לסיום התשלום, ואם נותן לו לדור בחינם הרי זה תמורה כנגד ההלוואה ויש חשש ריבית. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה!
    אם כדבריכם שעד תשלום כל הסכום, הדירה עדיין שייכת לגמרי למוכר [המשכיר]… למה יהיה מותר לו "לוותר" על חצי השכירות [לכאורה תמורת חצי הסכום ששולם כבר] ..
    דבר שעל פניו נראית כהטבה תמורת הכסף ששילם כבר!
    ועוד צ"ע .. מכיוון שאין אפשרות חוקית [או הלכתית] למוכר לשנות את הסכום [בעקבות עלייה עתידית בערך הדירה] האם זה לא הוכחה שיש קנין כבר לקונה, רק מותנת בהשלמת הסכום שסוכם?

  2. אם ניכר שמשכיר במחיר זול הרי זה ריבית. אולם אם לא ניכר שיש כאן הוזלה חריגה כגון שהמחירים במקום מתנדנדים, או שאין ביקוש לדירות, ולכן ההוזלה לא נראית בגלל ההלוואה – מותר.
    כיון שכתוב בחוזה שמסירת החזקה תהיה בסיום התשלום, הרי שהתנאי גובר.
    כאשר שילם הקונה חצי יכולים הקונה והמוכר לעשות קניין סודר ולהקנות לו בדירה כפי ערך המעות, ואז יוכל להשכיר לו את החצי הנותר בחצי מהשכירות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל