לתרומות לחץ כאן

האם מותר לתת צדקה יותר מחומש?

שאלה:

שלום, האם מותר לעשר יותר מחומש? (לפעמים זה עניין של כמה שקלים כדי לעגל את הסכום) האם נכון הדבר שההבטחה של הקב"ה בעניין "בחנוני" שהמעשר מביא לעשירות, מדובר רק בתרומה ללומדי תורה או לעניים? תרומה לארגונים כמו נניח: עזר מציון, יד שרה, לב לאחים, לא עובדת עליה ההבטחה של בורא עולם?
תודה רבה מראש

תשובה:

הנושא של המבזבז אל יבזבז יותר מחומש אמור על כללות הממון של האדם, לכן אם יש לאדם דירה כלים רכב וכו', מותר לו להוציא לצדקה עד חומש מכללות נכסיו, ולאו דוקא חומש מאותה הכנסה מסוימת שקיבל בחודש זה. כמו כן, אם יש עני מסויים הנזקק כרגע לפניו, מותר לתת לו אפילו כל ממונו, וכל הדין של לא יבזבז יותר מחומש אמור כשאין עני לפניו וסתם מפריש לצדקה, כך מבואר ברמב"ם בפי' המשניות בתחילת מסכת פאה.

כך שאת יכולה לתת לצדקה בשקט ותזכה בעזרת ה' לכל הישועות!

אינני מכיר כלל כזה שסגולת החומש היא דוקא בנתינה לעניים. אדרבה, נהגו שהגם שאת המעשר עצמו נותנים לעניים, בחלק החומש עושים גם שאר מצוות כמו אלו שהזכרת.

כדאי לתת חומש בדיוק שלא יהיה בכלל הנותן מעשרות מאומד, ואת הכמה שקלים הנוספים לתת בתורת צדקה בעלמא ולא כחלק מנתינת חומש.

בהצלחה רבה ושפע גדול!

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אבל בגוף התשובה כתוב שתקנה לא לתת יותר מחומש זה מכל הממון. אז את זה רציתי לברר: נגיד שאדם הפריש חומש מנכסיו, איך הוא מחשבן חומש הבא מכל נכסיו?

  2. זה הבנתי. אני שואל: לדוגמא, אדם הפריש חומש מכל ממונו פעם אחת, נשאר לו 80% ממה שהיה. האם מותר לו עכשיו להפריש עוד חומש ממה שנשאר? מסתבר שלא. אז איך זה עובד?
    תודה

  3. ברור שלא, הרי באופן זה הכל יגמר למחרת בבוקר… אחרי שהפריש פעם אחת מכל ממונו מעתה יוכל להפריש רק חומש ממש שנכנס. אגב ידועים דברי הרמב"ם בפי' המשניות על פאהשכאשר יש עני לפניו והוא נזקק לו ואין מישהו אחר, תן לו יותר מחומש. ככל שיוכל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל