שאלה:
שלום כבוד הרב, עדיף לא לאכול אבקת חלב נוכרי למרות שיש כשרות האם זה נכון? ואם כן מה הטעם בדבר? תודה רבה
תשובה:
נחלקו הפוסקים בענין אבקת חלב. הגאון רבי צבי פסח פרנק (הר צבי יו"ד סימן קג) סבר שאבקת חלב מותרת ואינה בכלל הגזירה של חלב נכרי, כיון שנשתנה צורתה ועכשיו אינה נקראת "חלב". מצד שני, החזו"א (יו"ד סימן מ"א אות ד' ד"ה אבקת) כתב שאין הבדל בין חלב נכרי לאבקת חלב נכרי.
שמעתי מהגר"י גנס שליט"א שבתקופת קום המדינה היה מחסור בחלב ולכן הביאו אבקת חלב מחו"ל. בירושלים הקילו ושתו את זה, אבל בבני ברק הלכו לפי פסקי החזו"א ולא שתו חלב (חוץ מחולים וקטנים). ואמר לי הגר"י גנס שליט"א שבירושלים הקילו כי פשוט לא היה חלב, אבל בזמנינו שיש ב"ה ריבוי גשמיות ואין מחסור בחלב, יש להחמיר כחזו"א.
גם בילקוט יוסף איסור והיתר פרק פא סעיף יד כתב ש"ראוי ונכון להחמיר בזה" (אלא לילדים).
בפשטות דברי החזו"א יוצא שחלב נכרי מותר(כי אין חשש שיערבו חלב בהמה טמאה עקב פחד השלטונות) אך אבקת חלב יהיה אסור, נכון?
אינני מכיר את החזון איש שאתה מביא, הגר"מ פיינשטין הקל בשעת הדחק בחלב נכרי על פי הסברא שהזכרת, אבל החזון איש אדרבה, החמיר גם באבקת חלב נכרי שבה יש שהקלו מחמת שנעשתה כעפר, וכל שכן בחלב נכרי.
ככה משמע ב- חזו"א יו"ד סי' מא ס"ק ד?
לא ראיתי בדבריו חילוק בין חלב לאבקת חלב הוא מביא את סברת המקילים וכתב שנקטינן להחמיר בשניהם
השאר תגובה