ברכת נטילת ידים לניעור בלילה

שאלה:

שמעתי שמי שישן ביום ואח"כ היה ער בלילה יכול לכל הדעות לברך בבוקר על נטילת ידיים. האם זה נכון ואם אפשר מקור מהפוסקים לכך (לא מצאתי) תודה

תשובה:

אינני מכיר הלכה כזו לגבי ברכת על נטילת ידים [יש משהו אחר שכתב המשנה ברורה בתחילת סי' ד ובביאור הלכה שם, שאדם שניעור בלילה ילך לשירותים לפני תפילת שחרית ואז הוא יכול לברך על הנטילה ממה נפשך, נקיות ודאי חייב וגם משום בריה חדשה יכול לברך, שכן זה דבר המתחדש בכל יום בלי קשר לשינה], הלכה זו אני מכיר מדברי רבי עקיבא איגר לגבי ברכות התורה, שכיון שנחלקו הפוסקים אם השינה היא הפסק או עצם מעבר מיום ליום הוא המחייב ברכה חדשה, אדם שישן ביום והיה ער בלילה יכול לברך ממה נפשך, מצד השינה – הרי ישן ביום, ומצד המעבר יום – הרי עבר עליו היום והתחיל יום חדש.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. לכאורה הוא הדין לגבי ברכת על נטילת ידיים שגם כן הסיבה לא לברך בניעור בלילה נובעת ממחלוקת הרא"ש והרשב"א ובישן ביום אין שוב כל ספק מלברך. אחרי שאלתי בדקתי בפסקי תשובות או"ח סימן ד' והא כותב שם כן רק שהוא מדבר בישן ביום לאחר הלילה בו היה ניעור שיכול ליטול שוב בברכה. ולכאורה ה"ה להיפך

  2. 1. זה לא בדיוק אותה מחלוקת כאן יש יותר נושא של מתי ובאיזו שינה חוששים יותר לנקיות. 2. כאן שיש את עצת המשנה ברורה אינני יודע אם כדאי להכנס לעצת רעק"א שיש שפקפקו בה.

  3. ראיתי (לפני שנים. לא זוכר איפה ובשם מי) שניתן לכוון בבוקר לפטור רק את הלימוד של עד עלוה"ש של יום המחרת. עצה זו יותר מקובלת?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל