לתרומות לחץ כאן

האם מותר לאכול סעודה שלישית סמוך לשקיעה?

שלום רב !
מתפלל במנחה וערבית בשבת במנין אשכנז.
התעורר ויכוח האם מותר לאכול פת לאחר מנחה סמוך לשקיעה.
בדקתי הענין וכפי שהבנתי הרא"ש מתיר לאכול פת בתוך חצי שעה לאחר השקיעה ולפני צאת הכוכבים.
אפשר שלא הבנתי כי יש חילוקי דיעות בין הראשונים והאחרונים.
מכל מקום שתי שאלות.
א.למדתי פעם שאין שום חיוב לקיים סעודה שלשית לאחר מנחה אפשר גם לפני מנחה . אך אין זו שאלת העיקר.
ב.אשר לסעודה שלישית..
האם מותר לאחר מנחה וחמש דקות או ארבע או שלוש העיקר לפני השקיעה האם מותר להתחיל סעודה שלישית עם פת.
או שמא מותר בהיתר גמור להתחיל סעודה שלישית גם לאחר השקיעה ובלבד שהתחלת הסעודה תהיה בתוך חצי שעה שבין השקיעה ולפני צאת הכוכבים.

בבקשה לא להציע הצעות של הקדמת הסעודה כי אין זה מעשי בבית כנסת המדובר.
תשובתכם בבקשה בחלון האפשרויות הנ"ל .

כיום בשל קיום הסעודה לאחר מנחה וסמוך לשקיעה כלומר לפני השקיעה יש כמה " צדיקים " שקבעו משום מה שאין לקיים סעודת שלישית עם פת בשל כך ולכן אוכלים בסקויט בוטנים גרעינים ושתיה בלבד.

ובידוע טוב שסעודה שלישית תהיה עם פת וברכת המזון לאנשים בריאים ושאין להם בעיה עם עוד סעודה של פת.

אודה על תשובה עם מקורות וראוי שתהיה סמוכה ותומכת מנהג אשכנז כדי שנקיים מנהג אשכנז כשורה .

תודה

תשובה:

שלום רב

כפי שהבנתי ממך אתם מתחילים את הסעודה לפני השקיעה בתוך חצי שעה לצאת הכוכבים לשיטת הגאונים. כלומר כפי שנוהגים כל עם ישראל באין פוצה פה ומצפצף… ומעולם לא שמענו למי שאסר זאת. אלא שהערתם נכונה, מדוע הותר הדבר כיון שאנחנו רגילים להקפיד שלא להתחיל סעודה בתוך חצי שעה לתפילת ערבית כמבואר בשו"ע בסי' רלה.

ושני טעמים נראה לומר בדבר: א. עצם דברי השו"ע הללו אינם מוסכמים, שכן הט"ז שם חולק וסובר שבהפסקה מועטת די ולא צריך חצי שעה כמו בתפילת מנחה, ובערוך השולחן שם סעי' יג כתב שהמיקל כדבריו יש לו על מה לסמוך, וכנראה מטעם זה נהגו להקל בכך בסעודה זו שהיא של מצוה.

טעם נוסף מצינו לכך באליה רבה שם, שכתב, שכיון שהכל זוכרים ערבית במוצאי שבת בגלל ההבדלה הכלולה בה, ואינם רשאים לעשות מלאכה קודם לכן, אין כל איסור באכילה במוצאי שבת לפני ערבית, וזה סמך גדול לענין.

כמו כן, יש בלאו הכי רבים מהאחרונים שמתירים זאת למי שיש לו מנין קבוע לתפילה, כיון שבאופן זה אין חשש שישכח, ונראה שבסעודה הנערכת בבית הכנסת זה נימוק מספיק, כיון שזמן התפילה קבוע ויש גבאי וכו' העומדים על כך, ואין חשש שישכחו. ולא גרע דינו משאר שומר שמזכיר את תפילת ערבית שאף בשאר ימות השבוע די בכך כדי להתיר את האכילה, כפי שהובא במשנה ברורה שם ס"ק יח, וע"ע ערוך השולחן סי' רלב סעי' טו טז.

ואלו האוכלים פיצוחים וכדומה, לא רק שאינם מקיימים דין סעודה שלישית כראוי עלולים הם להכשל גם באכילה לפני הבדלה, שכן ברגע ששוקעת השמש אסור להם לאכול לפני הבדלה, בשונה מסעודת פת.

באופן כללי יהיה נקוט בידכם הכלל "פוק חזי מאי עמא דבר" כיון שמזה שנים כל עם ישראל אוכל סעודה שלישית סמוך לשקיעה, אין לשנות.

בהצלחה

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. האם בשבת חנוכה ובשבת יג אדר יש יותר מקום לחשוש משום הדלקת נרות // קריאת המגילה? לשיטת הט"ז עכ"פ שלא מצריך חצי שעה למעריב, כאן הוא יודה לאיסור?

  2. מה שייך לשנות בלהקדים, הרי לא נהגו לאכול דווקא לפני השקיעה?
    ואגב, הכרתי הרבה אנשי מעשה שמקפידים לאכול סעודה שלישית לפחות 12 דקות (ויש 17 שחששו לדעת הגר"א בצאה"כ) לפני השקיעה מחמת זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל