להקדים הלל או לולב +נטילת לולב בספק שבת

שאלה:

בס"ד
א' מי שאין לו לולב לנענע בו בשעת הלל. [וכמדומה שהמנהג שנשים אינם מנענעות הלולב בהלל ואצלם זה מצוי שאלה זו] אלא לפני או אחרי האם יקדים לולב, או שהלל קודם בגלל שתדיר ושאינו תדיר וכו'
ב' מי שיודע שעכשיו בודאי יו"ט ראשון של סוכות אבל אבד לו החשבון של ימי השבוע והוא מסתפק האם עכשיו שבת או יום חול האם יטול לולב מספק.

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה ההלל הוא חלק מסדר התפילה, ועד כמה שמוטל היה עליו להתפלל שזה ודאי קודם ללולב גם לפי המנהג, הוא רשאי להמשיך סדר תפילתו, כך נראה מסברא. לא גרע ממי שהתחיל בסעודה בהיתר. בנשים ודאי אין מקום לשאלה כיון שאינן חייבות בלולב ובדבר הרשות אין דין תדיר קודם, כדברי השאגת אריה הידועים לענין קדימת טלית לתפילין.

ב. לכאורה אין ספק דרבנן מפקיע מידי ודאי דאורייתא, מה הצד בעצם?

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס"ד
    הספק [בענין מי שמסתפק שמא עכשיו שבת] הוא מכיון שאולי מדרבנן יש איסור ליטול לולב בשבת [ולא רק שתקנו שאין מצוה] ומכיון שזה איסור הו"ל ספק איסור דרבנן כנגד ספק מצוה דאורייתא ואולי בדבר כזה אמרינן שב ואל תעשה עדיף

  2. לכאןרה לפי השער הציון סי' רצט ס"ק ב אין מקום לשאלה זו, ואפילו ספק עשה דרבנן דוחה ספק איסור דרבנן, ולא אומרים שב ואל תעשה עדיף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל