לתרומות לחץ כאן

ש"ץ שלא הזכיר של שבת בתפילת החזרה ביום טוב שחל בשבת

שאלה:

שלום עליכם
בחזרת הש"ץ בשמחת תורה שחל בשבת, החזן אמר רק את הנוסח של יו"ט ולא הזכיר שבת כלל לא בנוסח ולא בחתימה, והסתפקנו מה לעשות, ברמ"א קכו,ג מבואר שלא חוזר מפני שסומך על מוסף, אך היה לנו כמה ספקות בזה.
א. הסתפקנו האם כל מה שמקלים לסמוך על מוסף אולי דוקא שמתפללים מוסף מיד לאחר שחרית אך שעושים הפסקה גדולה של ריקודי שמחת תורה אולי אין לסמוך על מוסף כמו בשכח לאזכיר במוסף שחוזר ולא אומרים שיסמוך על מנחה.
ב. המניין שלנו מורכב מאשכנזים וגם ספרדים, ולפי השו"ע נראה שלא מסכים עם דברי הרמ"א, אז שמא היה לנו לחזור מפני הספרדים שבמניין
ג. שאלה כללית, בכל עיקר דין זה, שכתוב שלא צריך לחזור וסומכים על מוסף, אם בכל זאת היינו חוזרים האם יש בזה משום ברכה לבטלה או שאמנם לא חייבים אבל אם עושים חזרת הש"ץ וודאי שאין זה ברכה לבטלה
אשמח אם הרב יוכל לפשוט ספקותינו

תשובה:

שלום וברכה

לא מצאתי משהו מפורש בזה, אבל נראה לי פשוט שאין הבדל בין שמחת תורה לשאר יום טוב, מה לי הפסק כזה או אחר, עדיין מוסף לפניו. כמו כן אינני רואה הבדל בין ספרדים לאשכנזים שהרי ידוע הכלל שאומרים סב"ל גם כנגד הכרעת מרן השו"ע, כלומר גם ספרדים ככל שהנושא נוגע לברכה לבטלה, נוהגים כמו הרמ"א. אמנם [וכאן אני נוגע גם בשאלה האחרונה] הכלל שלנו שתמיד בספק יצא שמונה עשרה יכול לחזור מספק על תנאי שיהיה נדבה, ראה ביאור הלכה סי' קז ועוד, אבל הרי בשבת ויום טוב לא עושים תפילת נדבה, לכן נראה שיש בזה חשש ברכה לבטלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל