לתרומות לחץ כאן

רחיצת כל גופו בצונן בקובר מתו בחול המועד

שאלה:

ב"ה
מועדים לשמחה.
שאלה הלכה למעשה,
מבואר בשו"ע באו"ח בסימן תקמ"ח ס"ד וביו"ד סימן שצ"ט ס"א שהקובר מתו במועד נוהג דברים שבצינעא. ומרן ביו"ד בסימן ת, כתב: דברים שבצינעא רחיצה. השאלה אם דווקא רחיצת כל גופו בחמין או אפילו בצונן? שמדברי המשנה ברורה בתקמ"ח ס"ק טז, משמע דווקא חמין. וכן מהרע"ב במו"ק פ"ג וכן מהרא"ש במו"ק פרק אלו מגלחים שכתבו רחיצה בחמין. משמע שרחיצת כל גופו בצונן מותרת. מאידך הרמב"ם בפהמ"ש במו"ק שם כתב שרחיצת כל גופו בצונן חשוב דבר שבצינעא. וכל מה שהתירו זה רק פניו ידיו ורגליו. ובאמת במהדורת דרשו כתבו שכל מה שכתב המשנ"ב זה רק על פניו ידיו ורגליו ולא כל גופו. רק שכתבו להקל רחיצת כל גופו לכבוד יום טוב (מהרש"ל) או לכבוד שבת בחול המועד (הגר"ש דבילצקי). וכן ראיתי בפס"ת שם.

מהי דעת הרבנים שליט"א ? האם אפשר להקל כסתמות המשנ"ב? האם סתמות דברי מרן השו"ע להחמיר? האם אפשר יהיה לצרף את דעת הרמב"ם, שאפילו דברים שבצינעא מתיר בקובר מתו בחול המועד?
בברכה, ויקטור בוחניק.

תשובה:

שלום וברכה

אכן הערה זו העיר בס' קיצור דברי סופרים להגר"נ יברוב זצ"ל פרק נב הערה יג, וכתב שלמעשה יש להורות לאיסור ברחיצת כל גופו בצונן, אף שבמשנה ברורה נראה לא כך. אינני יודע מה המנהג בזה אבל כך היתה הוראתו שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל