שאלה:
שמענו על סגולה להגיד בהושענא עלינו לשבח ישר והפוך, האם מותר לומר שם ה׳ כשאומרים פסוקים בסדר מילים הפוך?
תשובה:
שלום וברכה,
אכן תמוה, וגם אני כשראיתי את הסגולה לומר עלינו לשבח מהסוף להתחלה תמהתי כיצד ניתן לומר כך שם ה' תוך כדי אמירת מילים חסרי משמעות מבחינת ההקשר – מפאת הסדר ההפוך. באופן כללי קיבלנו מרבותינו שלא לחפש אחר סגולות, אין כמו תפילת יהודי מעומק הלב לריבונו של עולם, חזקה על תפילה שאינה שבה ריקם. עכשיו מצאתי בס' דברי משפט סי' ד אות ד מהר"ח כהן מלוב שתמה גם כן על כך ונסתפק האם עושים סגולה זו עם שם ה'.
חג שמח.
זו קושיא לכאורה לא על סגולה זו בלבד, אלא גם על קבלת רבינו יהודה החסיד שמביא ג' פסוקים לאומרם ישר והפוך ושניים מהם("בטחו בה' עדי עד…", "ה' עוז לעמו יתן") כוללים את שם ה', או סגולת אמירת כל צירופי המילים של הפסוק: "לישועתך קויתי ה"(למרות שפה לכאורה בכל צירוף ההקשר נשמר). בעלינו לשבח שם ה' מובא פעם אחת כחלק מהפסוק מחומש דברים(רק לצורך יישור קו עלינו לשבח בלבד נכלל בסגולה ולא התפילה שאחריה "על כן נקוה לך") – ואולי אפשר לומר שמאחר ומתקבל ביטוי בעל משמעות הגונה("האלקים הוא ה'…") אז לא נגרם הפסד מכך. מכל מקום ראיתי את הסגולה כתובה במלואה בסידור מתוק מדבש לעדות המזרח(אם אתם מגיעים לכותל המערבי יש שם הרבה) בנוסף לדברי טעם שהובאו שם על דרך הסוד כמדומני. זכורים לי עיקרי הדברים – * סגולתה לראשי חודשים לאומרה בכל התפילות. * סדר האמירה הוא 4 פעמים ישר והפוך כאשר לאחר כל פעם אומרים שני פסוקים(שני שמות) מתפילת אנא בכח מלבד הפסוק השלישי ("נא גיבור..שמרם") שנאמר לבדו לאחר הפעם השנייה. * מסיימים בפרק ז' בתהלים "שגיון לדוד…"(ולא מצאתי בשום מקום טעם לפרק זה דווקא) וחותמים בעל כן נקוה לך(למרות שעל פניו אין הדבר מעיקר הסגולה).
השאר תגובה