לתרומות לחץ כאן

חציצה במזוזה

שאלה:

משקוף דלת שהיה תלוי עליו מזוזה עם דבק דו צדדי, וכעת הסירו המזוזה וקילפו רוב הדבק, ובאים לקבוע מחדש המזוזה במסמרים. האם יש לחשוש ששאריות הדבק הם חציצה למזוזה [כי גם אם הוכרע שאין חציצה בעצם הבית מזוזה זה משום שמשמשת המזוזה. אך הלכלוך הזה שבעקרון מקפיד עליו, וכל הסיבה שלא מקפיד עליו זה בגלל שהמזוזה כעת מכסה אותו, האם זה חציצה?]

תשובה:

הליכלוך הזה טפל למשקוף ואינו מהווה חציצה.

בהצלחה

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. למה זה נקרא "טפל", מה זה שונה מלכלוך על היד בנטילת ידים שלא נקרא "טפל" ליד, ביחוד אם זה על רוב השטח שהמזוזה צריכה להיות שאז לא שייך לומר "מיעוטו ואינו מקפיד" [אלא א"כ אזלינן בהגדרת מיעוט בתר כל המשקוף ולא רק ביחס למקום המזוזה. כי לגבי נט"י יש נידון אם אזלינן בתר היד או בתר כל הגוף]
    וביותר כאן לכאור' מקפיד, כי בעקרון הלכלוך מפריע לו ורק מחמת שהמזוזה מכסה את זה אז לא אכפת לו.

  2. ראה ס' שערי המזוזה פרק טו הערה כג שהביא רשימה גדולה מאוד מפוסקי הדורות שלא חששו לחציצה במזוזה, ולכן הנהיגו לעטוף את המזוזה בניילון או קלף כדי שלא תנזק.

  3. ייש"כ על המראה מקום, עיינתי שם, אולם כאמור הדברים שם נסובים להצדיק מנהג ישראל לעטוף המזוזה בניילון. ועל זה רבים מגדולי הדורות טענו שלא נקרא חציצה כי נועד עבור הקלף לשמור על הקלף וכד'. אבל במקרה שלי השאלה שלי שיש חציצה חיצונית על המשקוף, בזה לא נאמרו דברי כל גדולי הדורות שהובאו שם

  4. לא כל אותם שציינתי לך מנמקים דבריהם כך… יש שלא חששו לחציצה במזוזה עיי"ש שוב ומפני העומס העצום בחג כרגע באתר אני נאלץ להסתפק בהפנייה.

  5. אבל עכ"פ לדעות שלא כתבו מצד שלא חוששים לחציצה. ומשמע שלא שללו את עצם היסוד של חשש חציצה. האם עכ"פ לדבריהם יש לחוש לזה?
    ביחוד שמדובר כאן בדאורייתא

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל