לתרומות לחץ כאן

מחילה בטעות על הלוואה

שאלה:

שלום וברכה!
אחי ביקש ממני הלוואה של 200 ש"ח העברתי לו ואמרתי לו שלא צריך להחזיר לי את הכסף, לאחר כמה ימים הוא הזכיר לי שאני חייב לו 1000 ש"ח ואז אמרתי לו שיוריד את ה200 מההלוואה האם זה בסדר?
או שכבר מחלתי לו החוב, ואני מדגיש שבשעה שאמרתי לו שלא צריך להחזיר לא זכרתי שאני חייב לו כסף.
תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

המחילה הראשונה חלה, והלווה פטור מהשבת החוב של ה200 ש"ח, ולכן לא ניתן לקזז את הלוואה בחוב של ה1000 ש"ח.

בהצלחה.

מקורות:

כדי לבטל מחילה צריך שנדע ברור שבליבו לא היה כן. או שנדע בברור שהייתה טעות. וכמו שמצאנו [שו"ע חו"מ סימן רז סעיף ג] באדם שרצה למכור קרקעותיו ע"ד לעלות לארץ ישראל ובסוף אירע מקרה ולא עלה, שכיון שידוע שע"ד כן מכר המכר בטל. וכתבו הפוסקים שכ"ז בקרקעות, אבל במטלטלים לא בטל המכר שמא המכר היה גם אם לא יעלה, מאחר ומטלטלים יותר קל למכור ולקנות בשונה מקרקע שלא רגילים למכור. ומבואר שלמרות שהמוכר יאמר שע"ד כן מכרתי כל עוד שאנו לא רואים ומכירים בטעות אין המוכר יכול לבטל את המכירה. וכמו כן במקרה הנ"ל אין לנו ראיה שאם היה יודע מהחוב לא היה מוחל, ואולי היה מוחל לאחיו למרות שיש חוב, ולכן לא יכול לבטל את המחילה בטענה שלא זכר בליבו.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. נכון שבמתנה דברים שבלב הויין דברים. אבל במקרה זה אינו דברים שבלב [שחשב על תנאי כו"כ] אלא שייך לשאלה של טעות, ולא ניתן לקבוע שיש כאן מתנה בטעות שמי אמר שלא היה נותן מתנה אם היה זוכר מהחוב. וגם תנאי אין כאן כיון שלא חשב על תנאי, ומי אמר שהיה מתנה בליבו שע"ד כן לא היה נותן. אין כאן אומדמנא שהמתנה בטלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל