לתרומות לחץ כאן

האם מותר להיות בנקאי

שאלה:

שלום לכבוד הרב וחג סוכות שמח!

יש לי שאלה מכיוון שקראתי קצת על הנושא והבנתי שלא הכי כדאי לסמוך על היתר עסקא של בנקים, כי לעיתים בנקים לא מכבדים את זה,וכותבים את זה רק לשם "פולחן דתי" כדי לרצות את הדתיים, השאלה היא האם אני בתור בנקאי שעובד בבנק חוטא ושותף/מסייע לעבירה של איסורי ריבית ברגע שאני מציע או מאפשר לאנשים הלוואה מהבנק? והאם מראש עדיף לא לעבוד בבנק בדומה ל-למה שכתוב בכף החיים בהלכות שבת בנושא הפלגה בשבת "שאם יודע הישראל שבודאי יעשה מלאכה בשבת אסור להביא עצמו להיות מלח שמפליג שלושה ימים קודם שבת, כיון שאפשר לו להתעסק במלאכה אחרת"

2. במידה ואולי הייתי שותף למסייע ידי עוברי עבירה מה התיקון שלי אם אני עוזב את הבנק?

תודה מראש לכבוד הרב :)

תשובה:

שלום וברכה,

ניתן לסמוך לכתחילה על ההיתר עסקה של הבנקים. רוב ככל שומרי התורה סומכים על ההיתר עסקה של הבנקים ולוקחים הלוואה או משקיעים בחסכונות של הבנקים. וכ"ש שיהיה מותר להיות פקיד בבנק. הבנקים ובתי משפט מכבדים את ההיתר עסקה. היה פעם מקרה והבית משפט קבע שההיתר עסקה הוא מסמך דתי, ואז הורו הרבנים שמכאן והילך לא ניתן לסמוך על ההיתר עסקה, והנושא סודר לאלתר. שום בנק לא יבטל את ההיתר עסקה מאחר והוא לא ירצה להפסיד את ההיתר עסקה. והמסמך של ההיתר עיסקה הוא חוקי לחלוטין. ואין סיבה שתפסיד את מלאכתך בדבר שמעוגן בהלכה. וגם מי שרוצה להחמיר יחמיר רק בריבית ממש, אבל עובד בבנק לא צריך להפסיד את פרנסתו בשביל חומרה זו.

בהצלחה. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום שוב לכבוד הרב!
    רציתי לדעת אם הבנתי נכון , כשרשמת "ניתן לסמוך לכתחילה על היתר עסקה…" האם זה אומר שגם אדם שאין לו עסק או דירה שהוא משכיר לאחרים יכול לקחת הלוואה לצורך פרטי מהבנק ?

  2. אדם שאין לו עסק ולא דירה לא מועיל לו ההיתר עסקה. אבל אדם שיש לו עסק ההיתר עסקה מועיל עבורו. וכן כל אחד יכול להות פקיד בבנק ואין חשש בכך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל