לתרומות לחץ כאן

סוכה כמבוי שעשה את דפנותיה הקצרות ולא הארוכות – פרוץ מרובה

שאלה:

מועדים לשמחה,
כאשר בונים סוכה מלבנית העשויה כמבוי, האם הדפנות השלמות המקבילות צריכות להיות דווקא הארוכות או אפילו הקצרות? אפשר מקור לכך?

דרך אגב אם אפילו מותר שאפילו הקצרות, ייתכן מצב שיהיה יותר פרוץ מרובה על העומד בסך כל היקף דפנות דפנות הסוכה.

תשובה:

לכאורה אין בעיה בכך שבכללות הסוכה הפרוץ מרובה על העומד כל שדפנות אלו הנדרשות יש בהן בפני עצמן עומד מרובה, והראיה:

רש"י מסכת סוכה דף ז עמוד א:

שהשבת אינה נתרת – אם יש בה פתחים הרבה שאין בהם צורת הפתח, ורבים על העומד, ומבטלי ליה לעומד.

מה שאין כן בסוכה – דסגי ליה בשתים כהלכתן ושלישית אפילו טפח, ואפילו היו לה פתחים בשתי הדפנות אחד או שנים, דכי מצטרפת להו בהדי שתים הפרוצות הוה ליה פרוץ מרובה – שריא.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. הבנתי מהרב שהלכה למעשה אין שום בעיה שהדפנות המקבילות בסוכה כמבוי יהיו שתי הרוחות הקצרות ולאו דווקא הרוחות הארוכות.
    ושהסיבה שמותר הוא בגלל שגם אם באופן הרוחות הקצרות הן המקבילות השלמות באופן שפרוץ מרובה, עדייחן זה כשר בסוכה.
    והתכוונתי לשאול האם יש ללמוד מסוכה כמין גאם על סוכה כמבוי, שפרוץ מרובה מותר גם בסוכה כמבוי? למה השו"ע דיבר דווקא על סוכה העשויה כמין גאם ולא בסתם על כל סוכה? אולי יש להן דין שונה? או שהוא דיבר על סוכה כמין גאם רק כדוגמא, אך למעשה זה נכון לכל סוכה גם לעשויה כמבוי שפרוץ מרובה שייך גם בה להכשיר.

    שאלה נוספת- האם מה שחייב שבדפנות עצמן יהיה עומד מרובה, האם זה בכל הדפנות יחד, או בכל דופן בפני עצמה צריך שיהיה עומד מרובה? מלשון המ"ב הבנתי שכולן יחד.

    והאם צורת הפתח נחשב כסתום לעניין סוכה או שדינו כפרוץ ולא מחשבים אותו במניין העומד?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל