שאלה:
שלום לכבוד הרב
1. האם הדינים של מלאכת אומן בחול המועד חופפים לדין של מלאכה גמורה שמדוברת בסימן תקמ?
2. מה ההגדרה של מלאכת אומן ומלאכת הדיוט?
תשובה:
מעשה הדיוט הוא מעשה שכל אדם יודע לעשות ולא צריך ידע מיוחד, אימון ידים ותשומת לב, והפכה מעשה אומן.
מקורות:
ראה אשל אברהם בוטשאטש תנינא סי' תקמה, שו"ת לב חיים ח"ג סי' סו, וע"ע רמב"ם יום טוב פ"ז הל' יד.
תודה כבוד הרב. האם יש תשובה לשאלה הראשונה בבקשה, כי כתוב בסימן תקמ ס"ד שמותרים להרים גבשושית ומסביר במ"ב בס"ק ז שאע"פ שזה *מלאכה גמורה (בונה)* מ"מ מותר כי זה צורך המועד ואין בזה טירחה מצד שני במ"ב ס"ק ג' מותר להטיח גגו כי זה מלאכת הדיוט וזה לצורך המועד. הרי להטיח גג שמלאכה דאורייתא ומסתמא גם יש בה טרחא.
הסברתי שמעשה אומן אינו קשור לענין הטירחה, הקובע מעשה למעשה אומן, הוא הגדרים שכתבתי ממילא אין מקום לשאלה.
השאר תגובה