לתרומות לחץ כאן

החלפת בגד בחנות בחול המועד / יישור משקפיים בחול המועד

שאלה:

1) לפני החג רכשתי שתי ציציות. בד"כ אני בודק את התוית לפני הרכישה לוודא שזה לפי מנהגי. משום מה בפעם הזאת הסתפקתי בלפרט למוכר את כל הפרטים וסמכתי עליו שהכל יהיה תואם בלי לבדוק את התוית. רגע לפני החג פתחתי חבילה אחת וחשכו עיני. זה לא היה כפי שסוכם. כמובן שלא לבשתי אלא השתמשתי בציצית אחרת. ובדקתי את הבגד השני בתוית ואכן גם שם זה לא היה כפי הפירוט. באותו זמן כבר היה קרוב מאוד לחג ולא היה שייך ללכת להחליף. האם אוכל להחליף בחג? יש בזה צורך מועד וגם יתכן שהם יבואו בטענה שחיכיתי שבוע. ומה בקשר אותו אחד שפתחתי בלי לבדוק מתוך הסתמכות עליהם. האם זה בגדר איהו דאזיק אנפשיה?

2) האם מותר ללכת לאופטיקה ליישר משקפיים כשזה התעקם לפני המועד ומתוך שהייתי עסוק רוב היום וכשסיימתי את העבודה רצתי להתפלל מנחה ואז מתוך שכחה לא תמיד זכרתי ללכת עד שסגרו ויתכן שהיה פעם שכן זכרתי אך התעצלתי?

3) בערב החג קניתי 3 אתרוגים השארתי אותם בצורה מרושלת על הדוכן ליד שאר האתרוגים כשהלכתי לדוכן הלולבים וכשחזרתי לקחת התברר שמישהו סבר לתומו שזה חלק מהאתרוגים שעדיין מוצעים למכירה ולקח. ככל הנראה גם רכש ושילם. האם היה ביכולתי לקחת אתרוג חילופי בהנחה שהמוכר כבר קיבל תשלום כפול בעבור אותו אתרוג או שהיה עלי לרכוש את האתרוג הנוסף וכל הדין ודברים שלי היה מול הטועה שלקח בטעות ושאינני יודע אפילו מי הוא?

תשובה:

שלום וברכה,

1. החבילה שפתחת אין לך זכות החלפה, מאחר והייתה יכול לבדוק לפני הפתיחה, ומאחר ופתחת בלי לבדוק הפסדת לעצמך. מעבר לכך לפי הלכה גם את החבילה שלא פתחת המוכר לא חייב להחליף לך, כיון שהייתה יכול לבדוק בשעת מעמד הקנייה, ומאחר ולא בדקת אין לך זכות החלפה. אולם אין דרך להקפיד להחליף חפץ שלא פתחת, ובפרט אם בארצכם [בארה"ב] יש זכות החזרה לקונה תוך 14 יום.

ולגבי החזרה בחול המועד כדי שלא יעבור הזכות להחליף, יש להקל משום שזה דבר האבד וצורך המועד.

2. אפשר ללכת ליישר את המשקפיים, זה מעשה הדיוט לצורך המועד.

3. כאשר הנחת אתרוגים בדוכן אחרי ששילמת ועשית קניין והגיע קונה אחר ושילם עבורם, הכסף שקיבל המוכר שייך לך, כיון שהם תמורה לאתרוגים שלך. ומאחר ואתה יכול לגבות ממנו את הכסף שלך תוכל גם לדרוש אתרוג כתחליף למעות. 

מקורות:

1. ראה סמ"ע חו"מ סימן רלב ס"ק י שאם היה יכול להבחין וקנה בלי לבדוק נחשב שמחל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יישר כחכם.

    בענין מעשה הדיוט לצורך המועד. האין בזה מגבלה שלא יכוון מלאכתו למועד ואם הייתי בעבודה רוב שעות הפתיחה ולאחר מכן עייפות ושכחה האין זה נחשב למכוון

  2. מכוון מלאכתו זה שלכתחילה הוא דוחה לחג כי אז יש זמן, אני מניח שלאכך היה אלא פשוט בבוקר אמרתם אולי בצהריים ואז אולי מחר וכו' וכך זה נדחה…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל