לתרומות לחץ כאן

אשה במצוות סוכה – אף הן היו באותו הנס

שאלה:

מועדים לשמחה.
למה אשה פטורה מסוכה, הסוכה היא למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל, וגם הם היו באותו הנס כמו שחייבות בקריאת מגילה?

תשובה:

שאלתך זו דנו בה אחרונים רבים: בשער המלך חמץ ומצה פרק ו הלכה א כתב שאף הן היו באותו הנס אומרים רק לגבי נס שיש בו הצלה מסכנה ולא כל נס. במרומי שדה מגילה דף ד כתב שאומרים כך רק לגבי מצוות שתוכנן הוא סיפור הנס, כמו באכילת מצה או קריאת המגילה, אבל כאן זה אמנם טעם המצוה אבל לא קשור לאופי קיומה, וכבר הקשו עליו במה זה שונה מנר חנוכה שחייבות. ויש שתירצו על דבריו שבחנוכה עיקר הנס נעשה על ידי אשה, ויש כבר דנו על פי זה שמתחילה לא נתחייבו מחמת הסברא הנ"ל אלא כשעיקר הנס על ידן כמו בחנוכה ופורים, ויציאת מצרים שבזכות נשים מגאלו, ועוד יש להאריך בזה.

חג שמח.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. לא עיינתי בדברי האחרונים שהזכיר הרב, אבל חשוב לציין שכבר התוס' בפסחים (קח: ד"ה היו) עמדו בשאלה זו, וז"ל: "והא דאמרינן דפטורות מסוכה אע"ג דאף הן היו באותו הנס כי בסוכות הושבתי התם בעשה דאורייתא אבל בארבעה כוסות דרבנן תיקנו גם לנשים כיון שהיו באותו הנס".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל