לתרומות לחץ כאן

חזרה בתשובה

שאלה:

שלום עליכם כבוד הרב,
לא כ"כ הבנתי כמה נקודות בענייני התשובה אשמח שהרב יאיר עיניי,
כלומר היאך מתבצעת התשובה, כי מצד אחד הרמב"ם כותב שמי ששיש לו רוב זכויות(באיכות ומספיק אחד יותר מהעברות) הרי זה צדיק גמור, אז לכאורה מה שייך לשיטתו עשיית התשובה בכה"ג הרי הוא צדיק?

*האם 4 שלבי התשובה(וידוי, חרטה,קבלה לעתיד,עזיבת החטא) מעכבים? כלומר אם ישהו רק אמר 'הנני חוזר בתשובה' ללא 4 השלבים יש בזה חיסרון בתשובה או שזה רק למעליותה?
האם יש סדר קדימה ב-4 השלבים?

תודה רבה ומועדים לשמחה!

תשובה:

שלום וברכה

לדעתי יש כאן שני נושאים שלא קשורים: הנושא של רוב זכויות מיעוט עוונות זה קשור לדין על האדם אם יזכה לשנה טובה וכו', אבל זה לא קשור לנושא התשובה, גם חטא אחד ויחיד יש חובה לחזור עליו בתשובה שלמה, אדם שחטא חייב לחזור בתשובה. עיקר התשובה היא עזיבת החטא וקבלה לעתיד, מלבד זאת יש מצות וידוי, זה לא מעכב מן הסתם בקבלת התשובה אבל יש מצות וידוי.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ומי שאמר שהוא חוזר בתשובה (ללא קבלה לעתיד וכדומה) האם מועיל?

    2.ראיתי באחרונים שמי שערב כיפור נזכר שצריך להחזיר גניבה אך כעת אינו יכול למצוא את האדם שנגנב ממנו, אז בכה"ג יום הכיפורים מכפר. א"כ מה ההגדרה של 'תשובה' לפי יסוד זה, דהרי לכאורה לא היה כאן תשובה ללא החזרת החפץ?

    יישר כח

  2. 1. אין תשובה בלי קבלה לעתיד, אלא שגם קבלה להשתפר זה משהו, וגם כאשר כרגע הוא חושב באמת לעזוב את החטא ואחר כך שוב נפל זה עדיין קבלה לעתיד ברמה מסוימת.
    2. מבחינת התשובה זה כבר בסדר הוא קיבל על עצמו לתקן ופועל בענין, רק שעדיין לא השלים את הפעולה מבחינה טכנית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל