לתרומות לחץ כאן

ברכה על קסטה / טילון

שאלה:

מה מברכים על קסטה? 2 ביסקויטים ובאמצע שיכבה עבה של גלידה.

תשובה:

נפרט את הסוגים השונים הנוגעים לשאלתך:

שלום וברכה

לגבי טילון, הכרעת רוב הפוסקים שאם אוכלים את הגביע עם הגלידה יחד, אין לברך על הגביע, כי אף שיש לו טעם טוב לא היו אוכלים אותו ללא הגלידה וגם עכשיו הם נאכלים יחד. ראה קובץ מבית לוי ח”ד עמ’ קמב בשם הגר”ש וואזנר, בצל החכמה ח”ג סי’ קיד, אשרי האיש פרק לו ס”ק ה בשם הגרי”ש אלישיב, אור לציון ח”ב פי”ד ס”ק כ, חוט שני ברכות עמ’ רו.

לגבי גביע בעל טעם מיוחד, שאדם ממש מתענג גם עליו, כתב בספר וזאת הברכה בירור הלכה סימן לב אות א’, שיש להפריד ממנו מעט ולברך.

לגבי קסטה הכריע באגרות משה ח”ד סי’ מג, שכיון שיש הנאה יותר משמעותית מהביסקויטים, יש לעשות שתי ברכות, ותחילה יפריד מעט ביסקויט ויברך עליו, ואחר כך שהכל על הגלידה, וכן דעת הגרח”פ שינברג. ויש שכתבו לברך רק בורא מזונות, ראה שו”ת יביע אומר ח”ז סי’ לג ואור לציון הנ”ל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. באופן שמברכים בורא מיני מזונות, אם אוכלים כזית בתוך ארבע דקות ממיני המזונות יש לברך על המחייה, בטילון זה ודאי לא נעשה.
    לגבי בורא נפשות על הגלידה נחלקו הדעות, ראה שו"ת יביע אומר ח"ח סי' כה שנוקט בפשיטות שתמיד דינה כמשקה וממילא כיון שאינה נאכלת בכדי שתיית רביעית אין עליה ברכה אחרונה, ואילו בשו"ת בצל החכמה ח"ג סי' קיד – קטו מחלק בין גלידה שהיא משקה קפוא – קרחון, לבין גלידה הנעשית מביצים שדינה כאוכל, ויש שסברו שתמיד יש לברך ברכה אחרונה על גלידה כאשר היא נאכלת כזית בכדי אכילת פרס, משום שכרגע צורת אכילתה כאוכל, ראה שו"ת מנחת יצחק ח"ב סי' קי, וכן נקטו כמה פוסקים לעיקר. לכן הראוי הוא שלא להכנס לספק ברכות, אבל מי שאכל יעשה בזה כהוראת רבותיו. אני אינני מברך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל