לתרומות לחץ כאן

עדויות פיקטיביות באינטרנט / זכר לחורבן / מחילה מנפטר

שאלה:

א. ברצוננו לפרסם עדויות ממטופלים בעסק קיים. האם מותר להמציא עדויות פיקטיביות מלקוחות שהיו מרוצים?
ב. במידה ואנחנו לא מצליחים לטייח אמה על אמה זכר לחורבן בדירתנו. האם ניתן לתלות תמונה זכר לחורבן ( של הכותל וכד׳) בכניסה לבית?
ג. בעבר לבעלי היה קשר עם רב מסויים וממקרה מסויים בעלי רב איתו והקפיד עליו סתם. לאחר זמן מה אשתו נפטרה ואח״כ גם הוא חלה ונפטר. יש לציין כי גם אני נראה לי קיללתי אותו כשבעלי רב איתי והאשים אותי בכל מיני דברים (הוא אמר שהרב מדבר איתי נגדו). האם יש צורך שאנחנו נבקש ממנו סליחה בפני עשרה ? בעלי אומר שניסה להתפייס עימו לפני פטירתו …
ד. לבני יש שם של2 אנשים מהמשפחה היה את השם הזה והם נפטרו בגיל 30 בערך…לפי הידוע לי. כשבעלי רצה לקרוא בשם הזה שכחתי מאותם אנשים. בעלי טוען שהוא כיוון על שם הצדיק מאבותינו שיש לו את השם הזה ולא על אותם אנשים ולכן אין צורך להוסיף עוד שם . האם אכן זה כך? או שיש צורך להוסיף שם?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

1. עדויות פיקטיביות זו הונאה לכל דבר וענין, נכון שזה די מקובל, אבל…

2. זה לא מועיל. לא מטייחים אמה על אמה, אלא מקלפים את הסיד, ומה הכוונה לא מצליחים? גם אני מתקשה בכך וכשעברתי דיברה הבאתי איזה איש מקצוע – תיקונצ'יק שיעשה לי את זה יחד עם עוד כמה תיקונים. וכדאי הוא בית מקדשנו להתאבל עליו.

3. אם פגעתם בו ולא מחל לפני פטירתו, יש לעשות כמובא בשו"ע לבוא לקברו במעמד עשרה ולומר חטאתי לפלוני הקבור כאן ולאלוקי ישראל, והנוכחים יאמרו מחול לך.

4. בעלך צודק, ואם כיוון על מישהו אחר זה בסדר גמור, כך עשיתי גם אני אצל בתי, שנקראה כביכול על שם אשה שנפטרה מתוך חולי גדול ומכאוב רב שנים וכיוונתי על שם מישהי אחרת.

חג שמח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל