לתרומות לחץ כאן

תפילין פרודות – הידור חשוב?

שאלה:

שלום
אשמח לדעת אם יש מעלה לתפילין חרוצות שמפרסמים
מה הצדדים להחמיר ולא להחמיר
תודה רבה
תבורכו מן השמיים

תשובה:

אני מבין שכוונתך לתפילין פרודות, שאין דבק בין הבתים בתפילין של ראש, ודאי זהו הידור חשוב מאוד, והיום עושים אותו ממש בסטנדרט אצל יראי ה' לכל ילד בר מצוה, מה שלא היה מצוי לפני 20 שנה מחמת חוסר ידע מקצועי מספק. וראה במעשה רב אות יט שהגר"א הקפיד בכך מאוד.

וכך כתב המשנה ברורה סימן לב ס"ק קעב:

ועיין בח"א דעכ"פ צריכין שיהיו הד' בתים פרודות זה מזה ולא יהיו מדובקין ולא כמו שעושין הסופרים שמדבקין ע"י דבק רק שלמעלה עושין סימנים כמו חריץ בעלמא דצ"ע אם להכשיר אפילו בדיעבד דממ"נ אם אנו חושבין ע"י דיבוק עור אחד א"כ אין לנו אלא בית אחת ובתוכו ד' מחיצות דפסול ואם אין הדבק עושה עור אחד ויש כאן ד' בתים עם ד' חריצים דהדיבוק כנפרד דמי א"כ התפילין גופייהו נעשו משתי עורות ופסולים ובאמת טוב הוא שאפילו העושין מעור אחד ממש יהיו תפיליהן פרודות דשמא הדיבוק חבור וכן התפילין של הגר"א היו פרודות .

מקורות:

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. בס"ד
    סליחה אבל זה הידור גדול א' כיוון שהחוט עובר בין הבתים ממש ולא בתוכם ע"י עשית חור ועוד שהרב שטרנבוך מביא בשם גדולי הפוסקים שאם זה מחובר עד כדי כך שאי אפשר להפריד בקלות התפילין פסולות לפוסלים ע"י דבק
    וכן משמע בבית יוסף וכן כתב הערוך השולחן וחוץ מזה בשער הכוונות ובפרי עץ חיים כתב לעשות דווקא שיהו חרוצןת עם אוויר בינהן וכן כתב הרב וואזנר זצ"ל שהוא ראה את התפילין של הגר"א וכך הם היו נראות ויש עוד הרבה מקורות שהתפילין צרכות להיות חרוצות וודאי שיש הידור בזה.

  2. אחר המחילה זה לא אותם דברים,
    תפילין פרודות אלו התפילין המצויות,
    אך חרוצות שהאויר נראה, יש מעלה גדולה
    מפני הטעמים שכתב צבי
    ולא רק בגלל ההוכחה שהם פרודות.
    ברוכים תהיו

  3. הבעיה שצבי הסביר היא:
    אקדים ב' הקדמות חשובות: א. יש שתי שיטות מרכזיות ביצירת החריצים לחוט העובר בין הבתים, או הנחת ברזלים וסגירת הבית על ידי הפרעס, או קידוח החורים על ידי מקדח.

    ב. בעבר החוט היה עובר בין הבתים, אלא שהוא לא היה נראה, היום נוהגים להעבירו כשהוא נראה. אלא שאם אנו מכניסים ברזלים בכדי ליצור חלל פנוי להעברת החוטים, ולאחר מיכן מצמידים את הבית בלחץ עד לרמה שהוא כדבוק, לא הועילו חכמים בתקנתם דבר [וגם שיש טוענים בזה לפגם, מדין דבק האם חשיב חיבור], כי אפילו אם הבתים היו מחוברים זה לזה, נוכל להעביר את הגיד בין הבתים מכח הברזלים, וזה מה שהעיר הכותב הקודם שהידור חשוב הוא לראות את הפרודות ושהחוט באמת יוכל לעבור בין הבתים ולקיים את המטרה שעבורה הניחו אותו.
    ברכה והצלחה

  4. נשמע בעיני חידוש, החוט נראה כיון שיש את החורים, ומה שהוא מהודק בלי דבק, אינו קשור לשאלה אם דבק הוא חיבור, אשמח לשמוע אם יש מישהו מגדולי פוסקי הזמן שסבור שזה הידור.

  5. שו"ת תשובות והנהגות (ח"א סי' מ) תשובה בעניין היכר אויר, ובסוף דבריו כתב שלמעשה נראה כי ראוי להחמיר שיהיו מחוברים הבתים יחד, אך לא באופן שצריך סכין להפרידם רק באופן שאם מעביר חוט עובר מלמעלה למטה בין בית לבית שלא דבוקים כלל [דבוקים הכוונה אפילו בלא דבק, אלא על ידי הלחץ בעשייתן, וכמ"ש שם בתחילת התשובה].
    וכן העיר בספר למען פארך (עמ' נא הערה לח) על מנהג ה'מכוונות' שהתפירה מעל התיתורא, שהרי בכדי שיהיו חורים מניחים טסי ברזל דקים על התיתורא, בכדי שלא יסתמו החורים בלחץ ההידוק, ואח"כ מסירים אותם, וקשיא שהרי בכה"ג אין החריצים מכח הפרודות, אלא זכר שהיו חריצים מכח הפרודות.
    ברוכים תהיו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל