שאלה:
שלום
מגש שכל שבת אנחנו מניחים עליו את הנרות להדלקה, ובסוכות אנחנו רוצים להדליק עליו נרות שבת (אשתי תמיד בסוכה להשגיח שלא יישרף וכד') אך אנחנו רוצים לטלטל את המגש לאחר שהנרות יכבו, האם התנאי שלספרדים זה מועיל לטלטל את המגש נכון גם באופן שהמגש הזה הוא מיוחד כל השנה רק להדלקת הנרות? כי מישהו אמר לי שאם זה מגש מיוחד להדלקת נרות בלבד לא יועיל התנאי.
ואם התנאי מועיל, יש עניין לתת על המגש לפי כניסת שבת דבר היתר חשוב יותר מהפמוטים או שאין בזה עניין כי יש תנאי?
אנחנו ספרדים.
תודה
תשובה:
שלום רב
לדעת השו"ע סי' רעט סעי' ד שמועיל תנאי, שלא כרמ"א שם, מועיל תנאי זה גם בלי להניח דבר היתר קודם, וגם במגש שתמיד מיועד לכך, אלא שדינו ככל כלי שמלאכתו לאיסור שמותר לטלטלו רק לצורך גופו ומקומו, כלומר שיש לך צורך שימוש במקום בו היה מונח, כגון שאתה רוצה לקבל את השולחן כדי להניח מיטה בסוכה וכדומה.
אז לכאורה כבר עדיף להניח דבר היתר לפני שבת ולטלטל את זה אפ' לא לצורך גופו ומקומו, במקום התנאי?
נכון.
ושתי שאלות נוספות בקשר לזה:
א. האם לתת דבר היתר לפני שבת מועיל גם לפי דברי השו"ע בסעיף ג' שאוסר את פתרון נתינת הלחם?
ב. האם פתרון זה של דבר היתר מועיל גם במגש שהוא מיוחד לפמוטות לכל השנה או צריך דווקא מגש אחר?
ככל שיש שם פמוטים זה לא יעזור לקבוע שהפמוט עצמו אינו מוקצה, אבל לגבי המגש שאינו בהכרח טפל לשלהבת זה יעזור.
מה ההסבר שתנאי יכול להפקיע איסור?
ואם יש מקור לזה,
תודה
התנאי לא מפקיע איסור, הוא מגדיר שאין הקצאה מדעתו.
השאר תגובה