לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

סוכה גזולה לאחר שהבעלים התרצה – תעשה ולא מן העשוי

שאלה:

שלום
בניתי סוכה שנה שעברה בשטח ששכן שלי טען שיש לו "חזקה" לבנות שם והוא הסכים לי בתנאי שזה לא מבטל לו את החזקה.
השנה בניתי שם סוכה בלי לשאול אותו, ואח"כ ראיתי שהוא בונה לידי, והוא התרצה למצב הקיים (שסוכתי במקום שלו והוא בונה ליד)
עכשו יש נערוין שאולי כיון שבשעת הבנייה עשיתי שלא מדעתו אולי יש לזה דין של סוכה גזולה, וגם אם נתרצה אח"כ, זה תעשה ולא מן העשוי.
(ולהניח עוד פעם את הסכך כי קשרתי אותו חזק שלא יעוף וזה מסובך)
שכויח

תשובה:

שלום וברכה,

אין דין חזקה בסוכה בפרט בסוכות שנבנות בשטח משותף. ולכן הסוכה לא נחשבת לסוכה גזולה. 

לגבי עצם שאלתך, במידה והיה בזה דין סוכה גזולה, האם היה בזה גם חסרון של תעשה ולא מן העשוי, ראה ס' זכרון שמואל לגר"ש רוזובסקי בסי' כט שכתב להקל בזה משתי סיבות: א. פסול תעשה ולא מן העשוי הוא רק כאשר הסוכה פסולה לחלוטין ועתה היא נעשית כשרה מאליה, אבל סוכה גזולה כשרה לנגזל ואסורה רק לגזלן, ממילא לא שייך בה דין זה. טעם נוסף כתב שם, שהרי סוכה גזולה אינו פסול בעצמות הסוכה, אלא דין צדדי באופן קיום המצוה, והראיה, שהרי פסול זה קיים גם בדפנות, אף שכל דיני הסוכה לא נוהגים בהם אלא בסכך בלבד, ולענין פסול כזה שהוא בכללות הסוכה ואינו מדיני הסכך, לא מצינו דין זה של תעשה ולא מן העשוי. וראה עוד בקובץ מוריה [שצא-שצג] מאמרו של הגרח"ש ליבוביץ שהביא בזה מדברי זקנו ר"י קמניץ הגרב"ד שחשש בזה לדין תעשה ולא מן העשוי, ותמה עליו מכח הסברות הנ"ל, ועוד תמה, מה תועיל תקנת מריש שנועדה למנוע את פירוק הסוכה הרי עדיין יש כאן בעיה של תעשה ולא מן העשוי המחייבת בלאו הכי לעשות פעולה המכשרת, והאריך לחדש שם, שהטעם שהגזלן משעת כשעת הגזילה, הוא משום שמכח תקנת מריש הוא קונה את החפץ למפרע משעת הגזילה, ונמצא שהיתה עשייתה בהכשר, וזהו חידוש גדול. וראה ביאור הלכה בסי' יא שנשאר בזה בצ"ע לענין ציצית שנעשתה מצמר גזול, וראה מה שדן בזה בס' לב אריה סי' ב, שאפשר שהוא תלוי בטעמים אם הפסול הוא משום מצוה הבאה בעבירה או על פי הכתוב לך – למעט גזולה, שממילא זה כבר ככל דיני הסוכה שנוהג בהם דין זה. ועוד יש להאריך בזה טאין כאן המקום כיון שבלאו הכי כבר הורינו שאין כאן חשש של סוכה גזולה.

חג שמח. 

מקורות:

ראה כאן

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה.
    כפי שראיתי בקישור צריך לעשות רוטציה משעת חלוקה.
    האם כיון ששנה שעברה גילה דעתו שרוצה את המקום והסכים לי לשנה שעברה, אולי הרוטציה מתחילה מאז, והשנה זה חלקו מצד הדין וממילא זה סוכה גזולה, ועכ"פ לפי הגרב"ב זי"ע זה תעשה ולא מן העשוי?

  2. רוטציה זה חלוקת שותפות, וכל עוד שלא עשו חלוקה יכול כל שותף להשתמש כמה שנים שרוצה. רק אם יחליטו על חלוקה אז כל אחד יוכל לבנות רק בזמן שלו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל