לתרומות לחץ כאן

זמן צאת השבת לשיטת החזון איש

שאלה:

הסתבכתי בנושא זמן יציאת השבת.

בהנחה שנהגתי 3 פעמים לפי שיטת החזון איש בנושא זמן צאת הכוכבים וזה מחייב מדין נדר:

א. יש כאלו שאומרים לי שזה מקסימום 35 דקות אחרי השקיעה הרגילה (לפי שיטת הגאונים) יש אומרים 40 דקות מקסימום, יש אומרים 45 דקות, יש כאלו שאומרים 50 דקות.

ב. לגבי שיעור זמן תוספת שבת:
יש אומרים שמספיק רק 2-3 דקות, יש אומרים לי 10 דקות, יש אומרים 15 דקות, יש אומרים לי 20 דקות, ויש אומרים לי אפילו 30 -40 דקות.

אנא עשו לי סדר בהגדרות:

1. מהו הזמן המקסימלי- דגש על המקסימלי- לפי שיטת החזון איש לצאת השבת?

2. מהו הזמן המקסימלי- דגש על מקסימלי- לשיעור זמן תוספת שבת?

3. מעל הכל: אם אני מוציא שבת בזמן הרגיל (לפי שיטת הגאונים) ולא החזון איש- זה בעיה רק בהלכות נדרים או שלא יצאתי ידי חובת הבדלה בכלל?

אנא ציינו אם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים.

תשובה:

שלום וברכה

בס' חידושים וביאורים שבת סי' ז ס"ק טו להגר"ח גריינמן אחיינו של החזון איש כתב שהשיעור של צאת הכוכבים לדבריו הוא בין 40-45 דק' לאחר השקיעה. 9.29 מעלות מתחת קו האופק.

זמן תוספת שבת לפי המתבאר במשנה ברורה בסי' רסא – 15 דק' שהיא תוספת הניכרת [כידוע יש בזה שיטות שונות בראשונים, ויש סוברים שאפילו כל שהוא, אבל כך נראה במשנה ברורה להלכה].

הצטרף לדיון

13 תגובות

  1. להבהרה:

    כלומר, צאת הכוכבים לפי שיטת החזון איש- לא יותר מ 45 דקות לכל היותר? יכול להיות פחות אבל וודאי לא יותר? ומי שמדבר על 50 דקות- בקיץ (בניגוד לחורף)- אין לזה מקור?

  2. לא השבתם על השאלה הבאה:

    אם אני מוציא שבת בזמן הרגיל (לפי שיטת הגאונים) ולא החזון איש- זה בעיה רק בהלכות נדרים או שלא יצאתי ידי חובת הבדלה בכלל?

    אנא ציינו אם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים.

  3. ולגבי המקום, יש לחשוש שבתוך אותה עיר- במרחקים פנימיים בין שכונות שונות-
    יש הבדל של שניות/דקות בזמן המופיע בלוחות- לדוגמא זמן השקיעה הרגילה (לשיטת הגאונים)?

  4. מסתבר כעשר דק', לכן בכל הענינים דאורייתא כמו הפסק טהרה ובודאי שבת מומלץ להקדים עשר דק' לפני השקיעה לחוש לדעות אלו. בדיעבד נהגו להורות שעד השקיעה הכתובה בלוחות ניתן לעשות.

  5. השאלה ביחס למה שכתבתם בתשובה לפני כן:

    "מסתבר כעשר דק', לכן בכל הענינים דאורייתא כמו הפסק טהרה ובודאי שבת מומלץ להקדים עשר דק' לפני השקיעה לחוש לדעות אלו. בדיעבד נהגו להורות שעד השקיעה הכתובה בלוחות ניתן לעשות."

    הכוונה רק להקדים בעשר דקות בכניסת השבת ולא לאחר בעשר דקות בצאת השבת?

    יש הבדל בין אשכנזים, ספרדים או תימנים בזה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל