לתרומות לחץ כאן

שאלות בגזל וצרכי הרבים

שאלה:

שלום לרב. לגבי גזל: 1- אם אדם לא יכול להחזיר לבעלים ממנו גזל את הגזל (והבעלים הוא בעלי החברה שהינה חברה ענקית, וכלל אינו יודע על כך והבעלים מולטי מליונר) מדובר בגזל של סביב 50000 ש"ח במצטבר בהיותו עובד בחברה, על פני תקופה של כמה שנים- ולכן הוחלט לתרום לצרכי רבים. האם בתרופה על הסכום הנ"ל ניתן לתרום ולהגיד ם לזכות פלוני או לדוגמא לעילוי נשמת פלוני וכו..? מדובר בסכום גדול מאד . 2- שאלה שניה: איך מחזירים גזל נגיד אלף שקל מחברה שאתה עובד בה ולדעתך גזלת בשעות העבודה שלא כהוגן לדוגמא, איך מחזירים אם החברה היא חברה ענקית עם אפח עובדים ואתה בורג קטן- האם מחזירים לחברה או לצרכי הרבים

תשובה:

שלום וברכה,

צורכי רבים זה השבה בדיעבד שמועילה רק אם אינו יודע מיהו הנגזל אבל אם יודע מיהו הנגזל לא מועיל צורכי רבים. ויתירה על כך אם עשה צורכי רבים ואח"כ איתר את הנגזל צריך להשיב שנית. ולכן אם אתה יודע מיהו החברה יש להשיב לחברה ולא לצורכי רבים.

כל סכום של גזל יש להשיב לחברה ואפילו שמדובר באלפי עובדים חייבים להחזיר לחברה. אם יחלק את החוב לפי מספר אנשים השותפים בחברה ולכל אחד יגיע פחות משו"פ אין חובת השבה למרות שאסור לגזול. אבל אם שו"פ חייבים להשיב.

בהצלחה.

מקורות:

שו"ע חו"מ סימן שס סעיף ד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל