ריבית

שאלה:

שלום וברכה, במקום שבו אני עובד יש לכל אחד כרטיס עובד (כרטיס מגנטי) שהכרטיס הזה מקושר לחשבון של כל עובד, כך שעל מנת לקנות ארוחה בחדר אוכל צריך להעביר את הכרטיס הזה במכשיר חשמלי ואז יוצאת קבלה וקונים את הארוחה ע"י הצגת הקבלה למוכר וכך אוטומטית יורד הכסף מהחשבון (אי אפשר לשלם במזומן), פעם אחת אני באתי לקנות ארוחה עם הכרטיס שלי, ופתאום ניגש אלי אדם שלא הכרתי (מסתמא אחד העובדים) ולא היה לו כרטיס עליו, אבל היה לו כסף. והוא רצה לקנות ארוחה, אז הוא שאל אותי אם אני יכול להעביר את הכרטיס שלי ולתת לו את הקבלה שתצא (כלומר: לשלם עליו עם הכרטיס שלי) והוא ישלם לי מיד במזומן. אני הסכמתי והעברתי את הכרטיס ומסרתי לו את הקבלה. כעת, מחיר ארוחה הוא בסביבות 16 שקלים, וכל מה שהיה לו זה שטר של 20 שקלים, הוא דחק בי לקבל את השטר של ה 20 שקלים ואמר שהוא ממש לא מקפיד על הסכום הנותר, העיקר שהוא יוכל לשלם על הארוחה, ואני חשבתי שאם הוא לא מקפיד והוא רוצה לאכול ואין לו זמן לחפש מקום שבו אפשר לפרוט את השטר – הסכמתי, שילמתי עליו בכרטיס שלי (16 שקלים) וקיבלתי ממנו את השטר של ה 20 שקל. השאלה שלי היא כזו: האם עברתי כאן על איסור ריבית? או שמא בגלל שהוא בעצמו גילה בדעתו שהוא לא מקפיד על העודף אין כאן חשש? ואם ח"ו כן עברתי על איסור ריבית, יש איזו דרך לתקן את זה? (אני לא מכיר ולא זוכר את האדם הנ"ל, הפגישה הזו ליד חדר האוכל הייתה מקרית ואגבית לחלוטין). תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

איסור ריבית חל כאשר יש המתנת מעות – שהתשלום נותן לאחר זמן. במקרה שלך אתה נתת לו 16 ש"ח ובאותו מעמד נתן לך 20 ש"ח, ואין כאן המתנת מעות ולכן אין איסור ריבית. אם היה משלם לך ביום אחר 20 ש"ח היה איסור ריבית גם אם אינו מקפיד. אבל כיון שלא היה המתנת מעות אין איסור.

בהצלחה.

מקורות:

איסור ריבית רק אם יש המתנת מעות – גמרא ב"מ דף סג עמוד ב: "אמר רב נחמן, כללא דריביתא: כל אגר נטר ליה – אסור"

איסור ריבית חל גם כאשר אינו מקפיד – שו"ע יו"ד סימן קס סעיף ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל