לתרומות לחץ כאן

לברך אנשים עד כמה?

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א,

שאלה שתמיד הייתה בראשי ואף פעם לא שאלתי מפני הלחץ יום יום ושכחתי לשאול, והיא לגבי לברך אנשים. רציתי לדעת האם יש איסור או יכטל לגרוע שום רע לברך כל אדם שיהיה לו טוב ביותר? אפשר לברך הצלחה סתם שזה מצויין, אבל למה לא לומר לאנשים שיהיה חיים ארוכים הרבה הצלחה בתורה שיהיו כולם נביאים כמו שאמר משה ליהושוע כאשר קינא לרבו אוגות אנשים מתנבאים במחנה. שיהיה לאנשים מטל מן השמים לגשמיות כמו שבירך יעקב אבינו עשו הרשע מדוע לא לברך כך צדיקים או אפילו בנונים?

סוף הדבר חזרנו לנקודה שבתורה לא ראינו שהיו מברכים עד כדי כך לכל אדם, ואף שאברהם התפלל על סדום שהייתה מלאה רשעים גמורים ברכה לא מצנו שבירך אדם אלא בנו. ומה ההבדל שיש לזה שלא מברכים סתם לאדם בהגזמה דמצד אנושי על פי הגיון היה נראה מדרשת חז"ל ואהבת לרעך כמוך שלא יעשו לחבירך מה ששנואי לך ואז אדרבה ברך תברכנו עד כמה שהייתה רוצה להיות מבורך בעין טוב לגמרי ואהבת חינם לגמרי אבל חסד כ"כ לא מצנו, והאם לא נכון לרחם עד כדי לאנשים ולאהוב את הבריאה כ"כ?

לי רק בא תשובה על נושא שמכיון שאנו לא בדרגה של אבות העולם ונביאים לתת יותר מדי ברכה יכול לקלקל אנשים כמו שראינו שאנשים בכל תקופת אנושי שחיו ביותר מדי רוח קלקלו כמו דור המבול וכו' ואף בנו אומר הפסוק גבי ישורון שנעשה שומן רמז לריבוי כספי וכו'.

אודות ענין זה דרך אגב לשאול אם אברהם מתפלל לסדום מדוע אנו לא מתפללים לרשעים היום שלא ימותו ? בשלמא אויב אין להתפלל עליהם אבל לרחם שבאיזה שהוא מקום לא ימות עוד אנשים לא כ"כ נשמעים בחברה אנשים שמזכירים תפילה לזה ומדוע?

האם מםני זמן אברהם עוד היה מהות רוחני משונה לאדם שבזמנו, או מפני שאין אדם האוהב את הבריאות כ"כ כמוהו היום?

אשמח לקבל חוות דעת על זה. שאלות פשוטות אבל לא היו לי בבירור ביאור על זה.

ברכה הצלחה ושלום
סלח על טירחה על שאלות

תשובה:

לברך אנשים זה תמיד דבר טוב ומועיל ומעיד על לב רחום וחנון!

בהצלחה רבה וחיים טובים ומאושרים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל