לתרומות לחץ כאן

היחס לחוקי מדינת ישראל

שאלה:

רציתי לשאול איך היחס שלנו כיהודים חרדים שומרי תו"מ לכל החוקים של מדינת ישראל, כשאינם סותרים לדיני התורה? האם יש לנו איזו מחויבות "הלכתית" לחוקים הללו? אני לא שואל בקשר לקורונה אלא באופן כללי. תודה מראש.

תשובה:

שלום וברכה,

השאלה שלך מאוד כוללנית ויש הרבה מה להאריך בנושא. ואכתוב בראשי פרקים. חוקי שנוגעים לשמירת גוף ונפש כגון חוקי תנועה, או שמירת כללי בריאות בתקופת הקורונה [כפי שהזכרת], חייבים לשמור גם אם אין תוקף של דינא דמלכותא למדינת ישראל. 

חוקים של עובד ומעביד, אם החוק התפשט בקרב הציבור, הרי זה מנהג הפועלים, ובשכירות פועלים כתבה המשנה (ב"מ פ"ז מ"א) מקום שנהגו להשכים ןלהעריב, לזון…הכל כמנהג המדינה. ולכן חוקי עובד ומעביד מחייבים בבתי דין מדין מנהג הפועלים.

חוקים של צרכנים שפשט בקרב הציבור, (למשל: חוק הגנת הצרכן שמזכה את הלקוח להחזיר את המוצר תוך 14 יום) אם נהגו כך הרי החוק הוא כתנאי המכירה ומתחייבים לציית לחוק מדין מנהג הסוחרים.

חוקים אחרים שמחוקקים במדינה, הרי זה תלוי במחלוקת האם יש למדינת ישראל כוח של דינא דמלכותא. רבים מהפוסקים סוברים שאין למדינת ישראל דין של דינא דמלכותא ולכן אין חובה לציית לחוק. ולשיטות שסוברים שיש למדינת ישראל כוח של דינא דמלכותא חייבים לציית לחוק.

בהצלחה.

מקורות:

ראה פתחי חושן חלק גניבה וגזילה בהערות לפרק א. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל