לתרומות לחץ כאן

האם אנו מצווים להקים בית כנסת בסמוך להר הבית?

שאלה:

נתקלתי במאמר שבו הרב קוק בעצמו מצווה אותנו להקים בית כנסת ענק לכלל ישראל בסמוך להר הבית

אז אני שואל את עצמי למה שלא נבנה בית כנסת מפואר כזה בגן הארכיאולוגי בירושלים? השטח שם ענק ואנחנו יכולים להקים שם מבנה מפואר שכזה

הנה המאמר:

בית כנסת בהר הבית
הרעיון הזה גם עלה בדור הקודם ע"י רב חיים הירשנזאהן שהיה תלמיד חכם בעל דעות מיוחדות שעבר לגור מירושלים לאמריקה. הוא גם היה בעל מחשבה בכיוון לאומי כלל ישראלי, לכן הציע לבנות בית כנסת על הר הבית כדי לחזק, לאחד ולגבש מסביבו את האומה הישראלית.
מרן הרב קוק השיב לו: "בעניין מקום המקדש, דעתי רחוקה מדעת כבוד תורתו" (שו"ת מלכי בקודש חלק ד, עמ' 4). אמנם הרעיון לבנות בית כנסת מרכזי לכלל ישראל נכון הוא, אבל יש להגשימו על יד הר הבית, על יד הכותל הקדוש שלנו.
"ולעניין כבוד האומה, לעניות דעתי, יותר יהיה כבוד הכלל ניכר, אם נשתדל שימסרו בידינו דרך קניין החצרות הסמוכות להכותל הקדוש עה"ק, ועל מקומם נבנה סמוך ממש לכותל בית כנסת אחת גדולה ומפוארה מאוד בכל פאר והידור".
זה יהיה בית כנסת מעל כל המנהגים הפרטיים, מעל כל הכתות, מעל כל המפלגות.
"היא תהיה מונהגת על פי הסכמת רוב רבני ישראל בדרך מוסכם לכללות האומה, למעלה מכל חילוק של נוסח ומנהג מפלגתי, והבית הזה יהיה לנו לעד שאנו חזקים בצפיית ישועה עליונה שתבוא ושיבנה בית המקדש במהרה בימינו, על ידי גלוי כבוד ד' ואור משיח צדקנו" (שו"ת מלכי בקודש חלק ד', עמ' 4).

תשובה:

שלום וברכה

במידה רבה הכותל המערבי כפי שהוא מוכר לנו היום הוא אכן בית כנסת ענק כללי המאפיין כל מה שרצה הרב קוק, הרב קוק כשכתב זאת לא חלם על כזה כותל… הכותל המערבי היה אז סימטה צרה בלב שכונת המוגרבים, פשוט רחוב שערבים חלפו בו עם חמורים, והיה אסור ליהודים להניח שם כסא ולקבוע תפילות ציבוריות במנין…

שנזכה לגאולה שלמה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אבל הרב קוק מתאר אותו כבית כנסת מפואר ביותר, הכותל עצמו לא מפואר זו סך הכל רחבה והכותל עצמו, אין שם שום דבר מפואר

    אני חושב שהוא התכוון לממש מבנה בית כנסת מפואר לא?

  2. הפאר החיצוני הוא לא עיקר הענין, זה הבלים והכותל מרשים מאוד, העיקר זה דבר שהרב קוק לא יכול היה לחלום עליו אלפי אלפי אנשים מתפללים שם ביום, כל שתי דקות מתחיל שם מנין 24 שעות ביממה! כל ימות השנה! כל יהודי שבא לארץ מגיע לשם, כל נער בר מצוה חווה זאת שם.. אין הגשמה יותר גדולה של החלום הנ"ל מאשר הכותל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל