תנורים בזמנינו – ריחא או זיעה / ברכה על אכילה בערב יום כיפור

שאלה:

שלום לרבנים
רציתי לדעת למעשה מה מורים גדולי הדור איזה גודל תנור נחשב גדול על פי סימן צז? 1 למה לא תיקנו ברכה על אכילת ערב כיפור וכן על כל נדרי? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

יש ספק על תנורים בזמנינו אם נחשבים גדולים או קטנים, ואם יש בהם ריחא או זיעה, בשו"ת אבן יקרה ח"ג סי' יח מיקל, וכותב שהזיעה נשרפת מיד, אבל לא ברור כל כך באיזה תנור מדובר. למעשה בס' בדי השולחן סי' קח ד"ה אלא נקט בפשיטות שבמאכל לח בתנורים שלנו יש זיעה ממש ולא רק ריחא, וכ"כ באגרות משה ח"א יו"ד סי' מ. וראה בס' מגילת ספר סי' קח אות ד שתמה על כך, אבל למעשה חושש לדעת המחמירים. ונראה שכך המנהג.

כל נדרי אינו מצוה אלא התרת נדרים, ככל התרת נדרים.

לגבי אכילת יום כיפור, ראה שו"ת הרשב"א ח"א סי' יח, שכל מצוה שעיקרה אינו בעצם המעשה אלא בתוצאה שלו, אין ברכה, לכן אכילה בערב יום כיפור שאינה מצוה בעצם המעשה אלא בכך שהאדם יהיה מוכן היטב לצום, אין גם גדרים מה חייב לאכול וכמה, אין על כך ברכה.

שנה טובה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה לגבי התנורים מרן מביא מידה מסוימת אז לכאורה מה בעיה לחשב זאת אז למה יש לנו ספק עם נחשבים גדולים או קטנים?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל