לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

גמר חתימה טובה – כולנו בינונים?

שאלה:

שלום. לא הבנתי למה מברכים זה את זה בגמר חתימה טובה לפני יו"כ. מילא כל אדם בעצמו צריך לראות עצמו בינוני אני מבין, אבל למה מסתכלים על השני הבינוני שנחתם ביו"כ? אולי הוא צדיק שכבר נחתם בר"ה? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

ראשית הלואי והיינו בינונים… שנית והעיקר, ידועים דברי הגר"א בענין זה, שהקשה סתירה: מצד אחד נאמר כדבריך שרק בינונים נכתבים בראש השנה ונחתמים ביום הכיפורים, ומצד שני אנחנו אומרים בראש השנה יכתבון וביום צום כיפור יחתמון, וכל התפילות מכוונות על הרעיון הזה, וכתב לחדש, שמה שאמרו שצדיקים ורשעים נחתמים לאלתר, זה לגבי הדין לעולם הבא, אבל לגבי הדין לעולם הזה, איזו שנה תהיה להם, כולם נכתבים בראש השנה ונחתמים ביום כיפור, וראה בס' שפתי חיים לרב פרידלנדר שהאריך הרבה בענין זה.

שנה טובה ו… גמר חתימה טובה…

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. זה מעניין, כי במשנב סימן תקפב ס"ק כה מביא דעות שונות מתי לברך זה את זה בר"ה "לשנה טובה תכתב", ומהדעה שאומרת (א"ר) לא לומר זאת ביום השני למשל רואים שיש מושג של חתימה כבר ביום הראשון, ואולי לשיטתו באמת אין לומר גמר חתימה טובה לפני יו"כ..

  2. זה לא קשור לנושא, שם הנדון לגבי אמירת "תכתב" והכתיבה היא ודאי בראש השנה. אגב הגר"א שם שאומר שבראש השנה לא מאחלים "תחתם" הוא לשיטתו הנ"ל.

  3. אוקי אבל לפי דעת המגן אברהם המובאת שכן לומר תחתם אז בהחלט לשיטתו לא שייך לומר לכאורה גמר חתימה טובה, אבל בכל מקרה כבר פשט המנהג לומר גמר חתימה טובה..

  4. אולי אפשר להסביר את השאלה של המגיב יהושע הנ"ל ולפי הגרא שעל הצד שאדם נכתב לרעה בר"ה מתפללים שה' יכתוב אותו לטובה ביו"כ, שהרי לכן יש לנו את עשי"ת לבקש על נפשנו, ובשעת נעילה ממש זהו רגע החיתום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל