לתרומות לחץ כאן

סוכה תחת ענפים

שאלה:

שלום
הסתפקתי לגבי סוכה שאני עתיד לבנות בחצר תחת ענפי דקל, לפי השו"ע בדעה הראשונה כל שהצל הוא מהסכך ואין צילתה מרובה מחמתה בגלל ענפי הדקל הדין הוא שהסכך כשר, אבל לפי הדעה השניה כל שהצל בא מענפי הדקל הסכך פסול אף שצלתו מרובה מחמתו גם בלי הסכך, מכל מקום שמא אצלי זה יהיה כשר כיון שענפי הדקל הם מועטים והם כמעט ולא עושים צל ולכן גם לשיטה השניה יש להכשיר, או שאין לחלק בזה וכל שיש ענפים מעל הסכך הסוכה פסולה לדעה השניה.

[אין לי אפשרות לבנות במקום אחר או לקשור את ענפי הדקל אם זה הפתרון שאתם רוצים להציע לי]

תשובה:

שלום וברכה

לדעה השניה, צריך שיהיה צילתה מרובה מחמתה בסכך שאינו תחת ענפי האילן, כך שגם אם רק הוא היה לבד היתה צילתה מרובה מחמתה. מה שעוד צריך לשים לב, שאין במקום אחד צל דוקא מהדקל…

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אבל הדעה השניה ה-י-א המחמירה, אני מצטט את דברי השו"ע :
    " ויש אומרים שאפילו אם הסוכה צילתה מרובה מחמתה בל-א האילן, והאילן חמתו מרובה מצילתו, אם ענפי האילן מכוונים כנגד סכך הכשר, פסולה – > כיון שענפי האילן מכוונים כנגד סכך הכשר: "
    יוצא לדבריו שכל הקפידא זה בגלל שענפי האילן מכוונים
    לכן הסתפקתי במקרה שלי כי אצלי הם גם מכוונים לסכך רק שהם מועטים מאוד וכמעט ולא עושים צל.

  2. אסביר שוב: כוונתו, שכיון שהם מכוונים כנגד הסכך התחתון, אם תוריד מהסוכה את כל הסכך שמכוון כנגד הענפים היא תהיה חמתה מרובה מצילתה – פסולה. ולכן כאשר הם מועטים מאוד שגם אם נוריד מה שמכוון תחתיהם עדיין הצל מרובה כשרה. אבל שים לב שגם אם הדקל מחמת גובהו לא עושה צל בסוכה כלל, זה לא משנה, תעמוד בתוך הסוכה וכל מה שמתחת הענף אינו סכך כשר.

  3. הבנתי כוונתך, תודה.
    רק צריך להבין מה הסברא בזה, הרי סוף סוף כשיש סכך אף שהוא מכוון כנגד הענפים הוא זה שנותן את הצל ולא הענפים.

  4. סכך כשר חייב להיות תחת כיפת השמים, מה שהסכך נותן את הצל הוא בגלל הזוית הצידית של השמש, אבל עדיין הסכך הזה אינו תחת כיפת השמים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל