לתרומות לחץ כאן

פרי שנמצא באשבורן של הקופה ולא ידוע למי שייך

שאלה:

שלו' לכבוד הרב,
מה הדין בבקשה במצב שזומן לי אתמול. קניתי סוגי פירות שונים ובניהם גם שזיפים, וכל סוג פירות שהושם בשקית נפרדת נשקל על ידי הקופאית והועבר על ידה הלאה במדרון אל ה"אשבורן", שממנו לוקח הקונה את הדברים שקנה, אל ידיו.
כאשר רוב או כבר כל השקיות שקניתי היו בידי ראיתי ששזיף בודד מונח על המשטח שממנו לוקחים את המוצרים ובאמת הסתפקתי אם הוא נפל מהשקית שלי או שמא נשאר שם מהקונים הקודמים, הקופאית טענה משהו שזה רק יכול להיות שלי אבל זה לא כל כך ברור לי כיוון שהרבה פעמים רואים שקונים קודמים שוכחים מוצרים בקופה. השזיף אצלי כרגע ואבקש בבקשה מה דינו?

ב. ועוד באותו ענין בבקשה, לא מעט שאלתי בנוסף לעוד שאלות שנשאלו פה באתר לגבי טעיות של קופאי/קופאית שעשו, ואני מתיי'חס בעיקר לטעות מהסוג שהקונה קונה מין מסוים של פירות והקופאי מחיי'ב אותו על זן אחר של אותו המין שמחירו זול יותר, ולא מעט טוענים שזה טרחה כל פעם לחזור אל החנות לידע ולשלם לחנות/בעלים את ההפרש, ולדעתם לא מוטל על הקונה לעשות זאת ואילו כבוד הרב השיב לשואלים בענין שמוטל/חובה על הקונים לעשות זאת מטעם דין השבת אבדה.

אמנם אבקש לציי'ן לפני כבוד הרב שמדי פעם נתקלתי בעוד מישהו ועוד מישהו ועוד.. ואני מניח שעוד אפגש בכאלה בהמשך, שאותו סיפור קורה גם להם לאחר שעזבו את הקופה והגיעו לביתם ואותו טיעון הנ"ל ישנו גם בפיהם. אם כן לא מתחיי'ב לומר פה שיש כאן הצדקה לטענת הקונים הנ"ל מטעמי:
א. מעין "לב בית דין קמתני עליה".
ב. ושעל דעת כן מוכר/קונה. נאמר לי על ידי מישהו שעבד כקופאי שבעל העסק מחתים אותו על הסכם שאם קורה הפסד על ידו הוא צריך לשלם מכיסו.(רק איני יודע אם זה כך בכל המקומות), וכן כמו שמביא הרב שפיץ שליט"א בספרו משפטי התורה לענין בעל מקום שאינו רוצה להתחיי'ב בשמירת ובהשבת אבדה לכאלה שמשאירים חפציהם אצלו במקום, שיתלה שלט במקום בולט לעין בו הוא מתנה שאינו חיי'ב באחריות ובהשבת החפצים כמו כן גם אנו הקונים טוענים כלפי בעלי החניות שאנו מתנים את בואנו לקנות בחנותם רק בתנאי שאין עלינו חובת השבת אבדה לו בגין טעיות הקופאים שלו ואין זה חלילה וחס מצד חמוד הממון והגזל, רוע לב וכיוצ"ב אלא נטו בגלל מצד הטרדה והטרחה.

האם אין טיעונים אלו מוצדקים?

בברכה,

תשובה:

שלום וברכה,

א. הפרי שנמצא באשבורן [בסוף הקופה] והקונה האחרון מסתפק האם נפל ממנו או מקונים קודמים, מסתבר שמותר לקונה האחרון לקחת את הפרי לעצמו, כיון שכל אחד לוקח את כל הקנייה שלו, יש לתלות שנפל מהאחרון, כמבואר בהלכות אבדה בפונדק שהושכר לכמה אנשים, שיש לתלות שחפץ הנמצא שייך לאחרון.

ב. כל עוד לא היה תנאי או שלט שמכריז שיש מחילה על הטעויות לא ניתן להחליט שיש מחילה ללא שהייתה מחילה מפורשת. ולכן חל חובת השבת אבדה על טעויות אפילו קטנות.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה כבוד הרב על המענה.
    וברשותך אבקש לשאול ביחס לתשובה ב', אני בשאלתי התכוונתי שיש לנו אנחנו, הקונים, גם את הזכות והטענה של מעין הצגת השלט הנ"ל כלפי בעלי החנויות אף שבפועל איננו תולים אותו בכניסה לחניות או נושאים אותו על צווארינו, שבו אנו למעשה מתנים את קניתנו בחנות מבלי להתחיי'ב בהשבת אבידה לבעלים עקב טעיות הקופאים שלו. ואני מבין שעקב שאולי לא ניסחתי את שאלתי היטב הרב הבין שהתכוונתי להצגת השלט מצד בעלי החנות ובהתאם לכך נתן תשובתו?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל