לתרומות לחץ כאן

כשרות מהדרין לעומת כשרות רגילה

שאלה:

שלום וברכה לכבוד רבני בית ההוראה שליט"א.
אודה מאוד אם יהיה אפשר לענות על שאלה שמטרידה אותי זמן רב מאוד… השאלה שלי היא האם באמת כ"כ חשוב להקפיד על כשרות מהדרין ולא לאכול רבנות. שאלתי על כך פעמים רבות (לא כאן) ומעולם לא קיבלתי תשובה משכנעת. אני מנסה להבין מהו רצון ה' ולהיות מדויק.
א. גדלתי כדתי מבית רציני, וכיום אני חרדי ומזדהה עם ההשקפה החרדית. מגיל 25 למדתי בישיבת חרדית. עד אז אכלתי מהכשר רבנות, חוץ מבמסעדות, ירקות עלים (מפני התולעים), ובשר (שיש בו חומרות מיוחדות). וכן איני אוכל כשרויות מחו"ל אלא אם כן הן מעולות ביותר. עד היום סברתי שמהדרין זה טוב לרווחא דמילתא אך אינו חובה (אלא אם כן נתגלו ריעותות וחשד אמיתי), וכן שאין להמנע מלאכול אם מגישים לך לא-מהדרין ולגרום עוגמת נפש לנותן. ומה גם שפעמים רבות חוששים שם לחומרות ולדעת יחיד.
ב. כתבתי שלכאורה אין חובה להמנע מרבנות, מפני שחז"ל קבעו שעד אחד (המוחזק בכשרות) נאמן באיסורים, ואכן ברבנות יש רב שאחראי שהעד הזה (המשגיח) יהיה כשר ומוחזק בכשרות, ולכן לפי הכללים ההלכתיים שלנו זה מותר. והרי כל התורה בנויה על חזקות, עד שאפילו סוקלין על החזקות (קידושין פ,א). כל שכן שכאן ניתן לסמוך על חזקה שהאוכל כשר, כשהמשגיח אדם כשר. ואם יש מי שחושב או טוען שאדם עם כיפה סרוגה וכיוצ"ב הוא אוטומטית ללא יראת שמים ואי אפשר לסמוך עליו, אז יש לו בעיה של עין רעה וחשד בכשרים. ועל שנאת חינם נחרב הבית.
ג. מה עורר אותי לדון בזה? כשהגעתי לישיבה החרדית קרו כמה מקרים שגרמו לי לתהות בנושא הזה. ראיתי בחורים חרדים רבים שמקפידים מאוד לא לאכול רבנות. פעם הבאתי שמן זית מהבית, וכשבחורים מחדר האוכל ביקשו ממני מעט, הם הסתכלו וראו שהוא לא מהדרין והחזירו אותו. עוד קרה, שנפגשתי עם בחורה חרדית בשידוך, ואמרתי לה שאני מעדיף מהדרין אך לא נמנע מלאכול רבנות בבית של ההורים, ולאחר מכן המתווך (אביה) אמר לי שזה 'הבהיל' אותה… (למרות שהיא נתנה תשובה חיובית לפגישה נוספת) זה נשמע לי קצת קיצוני…
ד. חשוב לי לעשות כפי רצון ה' וכללי ההלכה. ברצוני לדעת האם היחס הגורף של פסילת הרבנות באמת יש לו על מה להתבסס, או שהוא נובע מחומרות יתר וחששות שחורגים מכללי ההלכה, או ממגמה פסילת אנשים שהם לא "אנ"ש". כי החרדים פוסלים את הדת"ל, לא יתנו לרב עם כיפה סרוגה להעביר שיעור לחרדים (אבל דת"ל לפעמים כן יזמינו רב חרדי), לא יכניסו ספרים שלהם לבמ"ד, לא יתנו ל'סרוג' להיות ש"צ (לרוב), ויש מקומות שגם לא יתנו לו לעלות לתורה. ומכיוון שיש כאן פסילה גורפת וזלזול רב (אני בא מהציבור הזה ויש שם גם צדיקים רבים ואנשי תורה אמיתיים), אני מרגיש שפסילת הרבנות יושבת על זה, וכמו שהציבור החרדי מנדה כל מה שלא חרדי, כך הוא מנדה את הרבנות. אולי אני טועה. אבל בגלל שאני רואה שבד"ץ זה פוסל את בד"ץ זה, אני מבין שיש כאן 'פוליטיקה' ואני לא מאמין לצדיק שפוסל צדיק אחר, לא משנה כמה גדול הוא, עד שאני בודק בעצמי.
בשורה תחתונה. ברצוני לדעת עד כמה חובה להקפיד על מהדרין, ולמה. (אינני עוסק במסעדות, בשר וירק עלים) יש כמה אפשרויות:
1. זו חובה גמורה. ואסור לאכול רבנות.
2. אין איסור לאכול רבנות, אך חובה תמיד להקפיד על מהדרין.
3. מהדרין זו חומרא טובה, אך בשעת הדוחק או באירוח יש להקל.
4. מהדרין זה טוב ואינו חובה ממש, רבנות זה בסדר לכתחילה.
5. אין הבדל משמעותי בין רבנות למהדרין.

אני יודע שיש הרבה סוגי מאכלים ותחומים, וזה תלוי, אבל אני חיב תשובה ברורה להנהגה כ"כ מרכזית בחיים… עיקר שאלתי היא בנושא מוצרים קנויים. חשוב לי לדעת מה המציאות, ואשמח לקבל סקירה שתנחה אותי בהמשך חיי בעז"ה בתחום זה של ההלכה.

אני לא נבהל אם פה ושם מצאו בעיות כשרותיות ברבנות, זה קורה, בטח בקנה מידה ארצי, ומיעוט שאינו מצוי בטל (ראיתי שהרב אלישיב כמדומני התיר ענבים אפילו שהיה בארץ 10% ענבי ערלה). וגם בבד"צים יכולות להיות בעיות, לדוג' אמר לי משגיח שיש משגיח אחד מבד"ץ ידוע מאוד, אך הוא עם הארץ ואסור לאכול שם, והוא ממש מתפלא למה לא מפטרים אותו.
אשמח גם מה דעת הרב על ההנהגה של בכשרות לפני שהגעתי לישיבה החרדית.

ברוכים תהיו לעולם, יש לי הכרת טובה גדולה מאוד לכם. שנה טובה ומבורכת

תשובה:

שלום וברכה

לפני שניגע בעצם שאלתך, תרשה לי לדחות מה שכתבת שמזלזלים בכל מי שחובש כיפה סרוגה ולא מעלים אותו לתורה או לשמש כש"ץ [??] ממש לא נתקלתי בתופעות כאלו, ואני גם מכיר באופן אישי רבנים חשובים ואנשים יקרים ויראי שמים בציבור הדתי לאומי, תמיד נכבד כל אדם, בודאי נתקלת בענין זה גם כאן באתר. הנושא של הזמנת אדם לשיעור הוא אחר לגמרי, בציבור החרדי יש דרך והנהגה כללית מבחינה חינוכית של הסתגרות לצורך שימור החינוך, מה שבא לידי ביטוי בנושא האינטרנט והספרות והפיקוח על חברה טובה ועוד ועוד, זה מכלול רחב מאוד, שאגב מוכיח את עצמו בענין הנשירה בקרב בני הנוער ובכלל בחיים. זה כולל גם המנעות מלהביא רב מרצה שהשקפותיו ודרכו אינה תואמת את הקו המקומי, ולאו דוקא אם הוא דתי לאומי, הרבה מחשבה ישקיעו בכל אדם שיבוא לדבר במוסד.

לעצם שאלתך, יש טעות מאוד יסודית בהבנת המציאות בזמנינו:

ההשגחה במפעלים כיום מצריכה ידע רחב, פיקוח צמוד וזהירות רבה מאין ספור כשלונות, כיון שמדובר ביצור המוני ענק, וכל מוצר מורכב מעשרות רכיבים שבאים מכל קצווי תבל, וזו לוגיסטיקה עצומה. לכן, הנושא של עד אחד נאמן באיסורים אינו רלוונטי, הנושא הוא מה רמת הפיקוח, והאם זה מספק באופן שניתן להיות שקט, ככל שמדובר במשהו כל כך מקיף ורחב.

וכאן יש הבדל גדול בין כשרות רגילה לכשרות מהדרין:

בכשרות מהדרין המטרה היא להגיע למקסימום כשרות והשגחה שניתן לקיים ביצור המוני, בכשרות רגילה המטרה הפוכה, להגיע למקסימום אפשרות להגדיר מוצר ככשר ביצור המוני, תוך הסרת כמה שיותר חסמים, כדי להגיע לכמה שיותר מוצרים במחיר כמה שיותר זול. ממילא, כיון שמדובר בנושא כל כך מורכב, לדעתי, ההשתדלות המינימלית שלנו, היא לקחת מי שלכל הפחות כבר המטרה שלו היא להגיע למקסימום פיקוח… ככל שהפיקוח יותר הדוק יש פחות כשלונות והבעיות הן יומיומיות, בכל מקום בעולם שבסוף מגיע לתוך המוצר התמים שלפנינו…

כמו כן, כיון שיש המון רכיבים מהמון סוגים, נוצרו מחלוקות רבות בהלכה. אתה רואה סוכריה תמימה ולא יודע שיש בה את שאלת הג'לטין, ושאלות שונות של מעמיד או תמציות שונות וחומרי טעם וצבע הנתונים במחלוקת. לכן, ככל שאתה רוצה להמנע מחששות, אתה מבקש לקחת מוצר ללא הקלות, ככל שניתן.

כמו כן, העובדות הן, שככל שהמערכת יותר זולה ויותר רחבה ומקיפה, יש פחות פיקוח הדוק על מהות המשגיחים, אפשר לעצום עין ולומר עד אחד נאמן באיסורים, אבל… למה לעצום אותה אם ניתן לפותחה לגודלה הטבעי…

פנה אלי בעבר אדם ושאל כך [לא מכשרות רגילה אלא מכשרותה הנחשבת יותר, אבל לא מהמהודרות ביותר]: התמניתי כמשגיח כשרות במסעדה, תוכלו אולי להסביר לי מה בעצם אני צריך לחפש שם? עכ"ל. האם אתה רוצה לאכול שם? לקחתי טרמפ משגיח כשרות במלון ידוע בירושלים בכשרות רגילה, אמרתי לו בנימוס: בטח העבודה לא קלה, כזה מטבח גדול…השיב הלה: אין עבודה בכלל! הרי שי להם שני מטבחים, חלבי ובשרי, אז מה כבר יכול להיות?! אני קצת לומד קצת אוכל… עכ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל