משקל מצוה קלה וחמורה בדין ראש השנה

שאלה:

זה ברור שאיסורים דאורייתא הם חמורים לאין ערוך מאיסורים דרבנן, ושאלתי למה א"כ בכלל ישראל זה לא כ"כ מגיע לידי ביטוי, כגון מי שיחלל את יום ב' דר"ה ודאי אנשים יסתכלו עליו בהלם וזעזוע בל יתוארו ובעיניהם הוא יצא בזה מכלל ישראל לגמרי והוא 'גוי גמור', בעוד שעבר על איסור דרבנן בלבד, משא"כ מי שמדבר לשון הרע שזה איסור דאורייתא עדיין נשאר יהודי טוב וכשר… ויש לזה עוד הרבה דוגמאות, אבל תפסתי דוגמא אחת. האם באמת יש איסורים דרבנן שהם יותר מהותיים וחשובים מאיסורי דאורייתא? לא נראה לי. אשמח לשמוע דעת הרב. גמר חתימה טובה

תשובה:

שלום וברכה

אין ספק שאתה צודק, וזו טעות שלנו שאין לנו משקל נכון תמיד, כמובן לא נבוא להקל בדרבנן, אבל להבין חומרתם של איסורי תורה זה דבר חשוב, אבל יש אכן נקודה מענינת חשובה שכתב בס' כוכבי אור בענין החזרה בתשובה בימים אלו, שאדם נתבע לאו דוקא לפי חומרת העבירה, אלא גם לפי הקושי לקיים אותה או התפיסה שלו בה. כלומר שמצוה שקל לקיימה, והמודעת לגביה גבוהה, אדם שמזלזל בה יתבע יותר ממצוה שקשה לקיימה או שהמודעות אליה נמוכה, כיון שניתן יותר לתבוע ממנו איך נכשל בדבר כה פשוט ושכה קל להמנע ממנו. וכך בעצם גם כוונת הרמב"ם בהלכות תשובה פ"ג הלכה ב'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל