שאלה:
בס"ד
שלום וברכה לכבוד הרב.
ביום טוב שני של ראש שנה התברר ששכחנו להוציא את התקע של הכיריים גז ( כיריים שמונחות על השיש כחלק מהשיש .וקבועות שם)…
הבעיה ברגע שלוחצים ומסובבים את כפתור הגז מיד נדלק ניצוץ של המצת..
השאלה .
א על כפתור הגז בחלק של מוט הברזל .תפוס בכמין קליפס פלסטיק שהוא בעצם המצת.. יש באפשרות לדחוף עם שיפוד או קיסם את הקליפס של המצת ..וכך להפריד אותו מהמוט של כפתור הגז…ואז כשאני אסובב את כפתור הגז =המוט.. הגז יעבוד בלי שילחץ על הקלפס של המצת כי הפרדתי אותו .?
) האם מותר לעשות או לא ומה הסיבה )
אני רק אציין כדי שאכל לבצע את ההפרדה של הקליפס א צריך למשוך את הפתור הפלסטיק = זה החלק שמסובבים מגבהים ומנמיחים את להבת הגז . ולהפרידו מהמוט ברזל שהוא יושב עליו.. אחכ ניתן לדחוף את הקליפס שחובק את מוט הברזל של הגז .עי שיפוד או קיסם .?
ב דבר נוסף אם יש עוד פיתרון לשאלה הנל במקרה ששכחנו ה ניתן עוד לעשות ?
תודה רבה ושנה טובה תכתבות ותחתמו לחיים טובים ולשלום
תשובה:
שלום וברכה
אסור לעשות פעולה זו ביום טוב, משום שפירוק הכפתור והמצת או חיבורם, נחשבים בונה וסותר ואלו מלאכות האסורות בחג.
אין לי פתרון לבעיה הזו.
שלום וברכה .
רציתי לשאול .
אם המושג שאין בניה וסתירה בכלים שייך כאן.?
דבר נוסף זה סתירה במקצת הכלי ולא כולו ?
ג הסתירה הזאת לא על מנת לבנות כלום אלא אפילו כקלקול רק לא דרך השחתה .?
למה אין אפשרות להוציא את התקע בשינוי – טלטול כלאחר יד
באופן עקרוני זה אפשרי, למעט שיטת החזון איש שיש בזה סתירה.
ראה שו"ע שיד סעי' א כלפי מה נאמר דין זה שהזכרת.
עד כמה שנראה לי אפילו לחזון איש לא יהיה יותר מדרבנן ויכולים להקל שלא כדעת החזון איש…
כל אחד ישאל את רבו.
שלום רב
אורל"צ ג' רה' כותב – יש אפשרות להשתמש בכיריים אלו על ידי שיצמיד למבערים גפרור דולק כך שכוונתו להדליק את האש מהגפרור ולא מההצתה שבאה ממילא, והוי" פ"ר דלא ניחא ליה בדרבנן לצורך מצווה.
השאר תגובה