לתרומות לחץ כאן

זה נכון שהתימנים הם משבט יהודה?

שאלה:

שמעתי שתימנים הם משבט יהודה, זה נכון? אז כאילו הם היהודים האמיתיים (שבט יהודה)?

ולמה סגנון התפילה שלהם כל כך שונה מתפילות אחרות? זה כמעט נשמע כמו שפה אחרת, זה נשמע יותר תנכי (אם אתם מבינים למה אני מתכוון)

תשובה:

אף אחד לא יודע היום מאיזה שבט הוא זה הבלים…לגבי סגנון התפילה שלהם, קשה מאוד לדעת איך נוצרו כל השינויים האלו בין העדות, ומה השפיע במשך הדורות, ומה מדוייק יותר או קרוב יותר, על כל פנים עד שיבוא המשיח מוטל עלינו ללכת כל אחד לפי מנהג אבותיו.

שנה טובה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. מספר אור החמה (ר"מ חורב ז"ל) פרשת שופטים עמ' קא, בשם רבו הנאמ"ן ס"ט:
    שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֵיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ. מלמד שמושיבים דיינים לכל שבט ושבט ובכל עיר ועיר (רש"י). ולא ידעתי פירושו, כיון שמנינו ב"ד בכל עיר ועיר הרי בתי דינין רבים בכל שבט ושבט, אולי בא לומר שאם היתה עיר אחת לשני שבטים כירושלים שיש בה חלק ליהודה ובנימין שיושיבו בה שני בתי דינין (הרמב"ן) וכן כתבו התוספות סנהדרין (טז:) בד"ה שופטים ע"ש. ומכאן מקור מפורש לשני רבנים ראשיים בא"י אחד ספרדי ואחד אשכנזי.
    וידוע מה שכתוב בספר שיחת חולין של ת"ח שרוב האשכנזים הם משבט בנימין ולכן חותמין "הקטן", ורוב הספרדים משבט יהודה ולכן חותמים "הצעיר" (וזה רמז הקטן יהיה לאלף והצעיר לגוי עצום) וכ"ה בפירש"י שופטים (כ, מה) במוסגר וזו לשונו: אליה גילה לבעל מגלה עמוקות שאותם המאה (משבט בנימין) הלכו וישבו במדינת רומי ואשכנז ע"כ. וע"ע במדרש תלפיות ערך גימטריאות בשם ספר כח ה' (לתלמידו של היש"ר מקנדיא) וזו לשונו: ושמעתי מרבי שרוב האשכנזים משבט בנימין הקטן שבשבטים על כן משתמשים הרבה במספר קטן ע"כ.

  2. רק לברר מי הוא המחבר ראיתי שהמחבר הוא דלהלן:
    חכם משה חורב נולד לאביו החכם המקובל ברוך חורי ולאמו מרת שושנה, בשנת תשכ"ב (1962) במושב שרשרת.
    גדל בתורה וביראה על ברכי אביו, החכם המקובל ברוך חורי. למד ולימד בישיבת 'כסא רחמים' בבני ברק.
    חכם משה חורב נשא לאשה את מרת אורה, ונולדו להם חמישה ילדים.
    חכם משה חורב יגע רבות בלימודו, שינן את הש"ס פעמים רבות, בהתמדה עצומה ובתשוקה גדולה עד שהיה לאחד מגדולי הבקיאים בכל הש"ס ומפרשיו ובספרים רבים נוספים, בלשונם ובמקורותיהם המדויקים. הוא נעשה לדמות מופת וחיקוי למאות תלמידיו בישיבה.
    בשנת תשמ"ז (1987) יצאו לאור ספריו 'קרן אור' ו'משה ידבר' כרוכים זה עם זה. בשנת תש"ן (1990), החלה לצאת סדרת ספריו 'אור החמה' חידושים מחכמי ספרד על פרשיות השבוע. בשנת תשנ"ד (1994) יצא לאור ספרו 'שלושה גביעים', בשנת תש"ס (1990) 'אור החמה' על ספרי נביאים, בשנת תשס"ז (1997) 'כתר תורה', ומשנת תשס"ח (1998) החלה לצאת לאר סדרת הספרים 'תורה מסיני'.
    חכם משה חורב סבל ממחלה קשה במשך מספר חודשים, נפטר בשבת ב' באייר תשע"ז (2017)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל