לתרומות לחץ כאן

שאלות של ילד בן 13 וחצי עם הורים חילוניים

שאלה:

שלום כבוד הרב
אני מנהל את הקבוצה מחכימים עם הרב זמיר כהן
ופגשתי היום ילד בן 13 וחצי להורים חילוניים שמפחד לשאול רבנים כי אולי הם ישקרו לו ואני שאלתי בעבר אותכם גם הרבה שאלות כי עבר עליי אותו דבר ואמרתי לו שהוא צריך לחזור בתשובה ורבנים לא משקרים אז הוא אמר לי שהוא לא מאמין בדברים הבאים אני לא שיניתי אף אות ממה שרשום ויש לו הרהורי תשובה אז אני ישמח שתענו לו ואני מזכיר ההורים שלו חילוניים אז אחרי השאלות אם יש לכם כמה טיפים שיעזרו לי להחזיר אותו בתשובה זה יעזור הנה השאלות:

1.אם אלוהים שולט על הכל למה דברים רעים קורים? בתורה כתוב על זה שהוא זה שבחר שפראו לא ישחרר את היהודים, אם הוא יכל לגרום לו כן לשחרר למה הוא לא עשה אתה זה? כל פעם שאמרו "שהשם פועל בדרכים נסתרות" זה פשוט עצבן אותו וזה לא תשובה רק תרוץ תרוץ.
2.קיומו של הבן אדם הראשון וכל חיה הראשונה, יש מלאה הוכחות לאבולוציה כמו דינוזאורים, איך שזאבים הפכו לכלבים, וינדוס גנטי, העובדה שווירוס הקורונה הופעה משום מקום אפילו שכל יצור חי נוצר מהאחלה ועוד הרבה.
למה הנוצרים מאמין שישוע הוא המשיח והיהודים לא? אם הוא לא מה יוצא לנוצרים להאמין בו ולמה שהם ישקרו על זה? ואם היה סיכוי שישוע כן היה המשיח למה היהודים עדיין מחכים לאחד אחר?
3.אם אלוהים קיים אז איפה הוא בדיוק? דברים רעים קורים אני והוא לא בא, למה "פעם" הוא היה מדבר כל הזמן עם עם ישראל אבל חשב כלום?
4.למה יש כל הרבה גויים? למה אלוהים לא הופך אותם ליהודים או יצר אותם בכלל? מה יוצא לו מיזה?
5.האם אלוהים יכול לברוא אבן שהוא עצמו לא יכול להרים?
6.מה השימוש של הלבוש בדתי? למה אישה נשואה לא יכולה להראות את השיער שלך וגם צריך ללבוש כיפה וציציות ולמה אסור ללבוש לבוש שמראה עור? מה כל זה חייב לעשות אם לאמין באלוהים?
7.מה קטע אם גן עדן. למה מישהו שרוצח אבל קורא תורה הולך לגן עדן אבל בן אדם טוב שלא קורא תורה לא הולך?
8.למה יש קרבות בין חילונים לדתיים? למה אלוהים לא מפסיק את זה או עושה משהו נגד זה?
9.למה הרבה דברים טוב בעולם לר הגיעו מיהודים? המכונית, חשמל,מטוסים דרכים לצור מים נקיים, כל הדברים המצויינים אלה לא הגיעו מיהודים. למה זה?
10.למה אנחנו חוגגים את יום שבת? אלוהים נח ביום השביעי אבל הוא גם נח ביום השמיני התשיעי והעשירי?
11.למה רבים עושים מעשים רעים? כמו שהיו את המקרים שכמה רבים היו פדופילים, הם האנשים שאמורים לעשות מעשי קודש אז למה הם מתנהגים ככה?
12.אם אלוהים שולט על הכל אז מה הפואנטה לחיות? אם כל דבר שאתה אומר ועושה הוא בשליטה שלו זה רק אומר שאתה לא יצור חיים/בן אדם/בעל שליט אלה אתה רק בובה שמשחקים בה.
13.אם אלוהים הוא יוצר כל כך חכם למה סרטון קורה?

תשובה:

שלום וברכה

כיון שהשאלות רבות וכל אחת מהן טעונה תשובה ארוכה ואי אפשר עכשיו בערב החג, אענה בקצרה, אבל יש לשים לב טוב לכל דבר ולחשוב על כך.

1. ברור שה' עושה הכל והכל גם לטובה, לא תמיד אנחנו יודעים חשבונות שמים ומה כפרה ותיקון, ודוקא הדוגמא מפרעה שהבאת היא הדוגמא הנכונה, שהרי שם הקב"ה אומר בפירוש קודם לכן שהוא יקשה את ליבו כדי שלא ישלח "למען שיתי אותותי אלה בקרבו" כלומר כדי לקיים בו את ניסי מצרים ועשרת המכות שהם הכנה לאמונת ישראל במתן תורה ולאחר מכן.

2. בנוגע לאבולוציה בדיוק אני מבקר כרגע ספר גדול  שעומד לצאת לאור ברמה הכי מקצועית שאפשר, לא אוכל להאריך, אבל יש הרבה מאוד נקודות שמופרכות בשיטה המטריאליסטית האבלוציונית, אכתוב בקצרה: א. אין הסבר לסיבה הראשונית, כלומר גם אם נכון שנעשית אבולוציה מדהימה כזו, מישהו יצר את הסיבה הראשונית שכל הטוב הזה גלום בה, מה היא אותה סיבה? ב. אין שום עדות למקרו אבולוציה, אלא רק למיקור אבלוציה, כלומר שזאב אולי נעשה כלב, אבל מדוזה לא נעשית כלב, ממילא כל העדויות על אבולוציה הן חסרות משמעות מדעית. ג. הגישה הדרווינסטית מלאת חורים, אין עדות ליצורי ביניים, אין עדות למפלצות שיצאו תאונות עבודה, רק יצורים מדהימים בהתפתחותם וכו'.

3. בורא עולם מסתתר מאיתנו כדי שתהיה לנו בחירה חופשית, אין משמעות לחיים שאיןב הם בחירה בין טוב לרע, רק בזכות אותה הסתתרות אדם יקבל שכר על מעשים טובים.

4. כל הבריאה נועדה כדי לסייע ליהודי לקיים מצוות העולם כולו הוא הפלטפורמה שבה היהודי חי. זה אגב נכון גם פרקטית, הסינים יגדלו לו אורז והברזילאים קפה וכו'…

5. שאלה לעוסה שקראת אותה באיזה ספר… לטעמי התשובה הכי נכונה שהוא לא יכול לברוא אבן כזו, אבל זה לא חסרון, אדם חכם אינו יכול להיות טיפש, וכי זה חסרון בשבילו או מעלה?

6. עירבבת כאן שני ענינים: לבוש דתי זה לא חיוב, אלא אפשרות חברתית לשמור על המסגרת. כיסוי ראש לאשה ולבוש צנוע לאשה הוא חיוב הלכתי, כיון שלפי התורה קשר בין גבר לאשה שלא בנישואין הוא דבר פסול, ולבוש שאינו צנוע גורם לגירוי המביא לידי חטא כזה.

7. טעות! הנושא של שכר ועונש הוא מכלול שלם של איסורים ומצוות, זה שאדם מקיים מצוה אחת אינו אומר שלא יקבל עונש על עבירות שהוא עושה, אדם שאינו שומר מצוות ועושה חסדים עם אנשים יקבל שכר על החסדים שעושה ועונש על השבתות שהוא מחלל, וכן להיפך.

8. אינני יודע על מה הוא מדבר, אני מכיר הרבה אהבה בעם ישראל… עכ"פ אלוקים נותן לנו לבחור כיצד להתנהג, אדם יש לו בחירה בין טוב לרע, ולפי בחירתו יקבל שכרו או עונשו.

 9. התכלית שלנו בעולם היא ללמוד תורה ולקיים מצוות, ולא לייצר מטוסים, זה בדיוק תפקידם של הגויים, לייצר זאת בשבילנו… אנחנו כאן בהכנה לחיי העולם הבא, לא שמעתי על אדם שמשקיע כל זמנו כדי לרפד לעצמו המתנה…

10. השביתה לש ה' בשבת לא היתה משום שבמקרה הוא סיים לעשות הכל, אלא הוא קבע לעצמו שיום השבת הוא יום שבו אין בריאה, יום שבתון.

11. שאלה זו יש להפנות לאנשים החוטאים, אני משתדל לעשות טוב…

12. השאלה הזו נקראת שאלת "ידיעה ובחירה" ראה כאן בהרחבה.

13. סרטן זו אחת הדרכים של הבורא לנסות את האדם, או לכפר על עונשו, שום דבר לא קורה לבד…

בהצלחה רבה ושנה טובה ומבורכת!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל